Idag var det dags att köra till Västerås och efter att ha parkerat bilen i Hagalund gick jag i småregnet till Ulriksdal för att ta Pendeln ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika innan det var dags att börja jobba. Träffade handledaren jag hade under praktiken i Hallsberg och satt pratade med honom när han åt lunch.
Vid halv tre gick jag ner till spår 7 där snart ett X40-regionaltåg bestående av två trevagnarsenheter ankom från Göteborg. Jag bytte av föraren och gick till hytten i andra änden och förberedde mig för att köra. Fem i halv fyra blev det avgång och efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi till spår 5 på Västerås C där regnet stod som spön i backen. En förare från Göteborg tog över för att köra resten av sträckan och jag kunde gå till Personallokalerna för att ha en timmes rast. Jag åt min matlåda och pratade med instruktören som jag hade under introduktionsutbildningen på SJ för drygt två år sedan.
Vid tjugo i sex ankom regionaltåget från Göteborg som jag skulle ta över. Det var två X40-enheter – en trevagnars och en tvåvagnars – och när jag tagit plats i förarsätet var det hög tid att åka iväg. Efter uppehåll på samma ställen som i andra riktningen rullade vi in mot Stockholm C någon minut sent. Då ringde Fjärren och bad mig stanna i höjd med Norra Bantorget. Vi skulle in på spår 5 men ett loktåg hade precis ankommit på spår 4 och var inte klar med rundgången – om vi hade fått köra in så hade vi stängt inne loket, så det var bäst att det fick köra ut först 🙂
När jag sedan stannat på spår 5 och resenärerna lämnade vagnarna så kom en förare för att ta hand om den ena X40:n och han kopplade också isär enheterna. Jag hoppade in i tvåvagnarsenheten och körde ut den till Hagalund. Efter sedvanlig tömning av toaletterna hamnade jag på spår 34 där jag parkerade och lämnade fordonet. När jag sedan satte mig i bilen för att åka hem var klockan halv åtta – tidigt slut på arbetet idag 🙂