Fredag

Precis när jag parkerade bilen i Hagalund vid halv tvåtiden kom en hagelskur så jag var tvungen att sitta kvar tills det hade lugnat sig lite innan jag kunde lämna bilen. Eftersom dagens pass började nere på Centralen gick jag direkt till spår 15 i Nya Vagnhallen för att lifta ner med ett loktåg. Jag hade precis hoppat in när det började röra på sig – timing 🙂

I Personallokalerna på Centralstationen tog jag det lugnt och fikade innan det vid tio över tre var dags att gå ner till spår 5 där mitt Dala-loktåg med 8 vagnar – 227 meter långt och 480 ton tungt – stod och väntade. En annan förare hade utfört rundgången och det efterföljande bromsprovet så att allt var klart när jag kom. Efter att ha kollat att allt var ok och testat säkerhetsgreppet (”dödmansgreppet”) gick jag till Bistrovagnen för att hämta en kopp kaffe och låna personaltoan.

Klockan kvart i fyra blev det avgång och jag satte fart ut från Stockholm. Det var verkligen aprilväder för det varierade mellan solsken, duggregn, ösregn och mulet längs vägen. Vi hade uppehåll på Arlanda, i Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora och Säter innan Borlänge där jag skulle bli avbytt.

Efter Arlanda ringde Fjärren och meddelade att ett tåg sett en person i spårområdet men de efterföljande tågen hade inte sett någon, så de ville att jag skulle hålla ögonen öppna och rapportera om jag såg någon men det gjorde jag inte. Vi kom dessutom i kapp ett Uppsala-tåg som blivit sent på grund av spårspringet och så tappade även vi tid på det hela.

Fjärren hjälpte till att fälla bommarna efter avgång i Uppsala för att vi skulle tjäna någon minut (annars ska ombordarna fälla dem med hjälp av en manöverlåda innan avgång) eftersom det annars kan bli kritiskt med tågmötet i Morgongåva där vi ska möta ett Upptåg. Jag körde så effektivt och snabbt jag kunde och lyckades passera Morgongåva, där Upptåget snällt stod och väntade på oss, endast tre minuter sent.

I Rosshyttan, före Avesta Krylbo, fick vi stanna och vänta på ett godståg som var sent, men det var en prioriterad transport av växlar som skulle ner till helgens banarbete vid Barkarby. Det är för övrigt ganska kul att se sådana växeltransporter – det ser ut som modelljärnvägsväxlar fast de är ju förstås gigantiska – de är alltså redan färdigbyggda och läggs sedan på plats under arbetet.

När vi var på rull igen ringde Fjärren och talade om att ett personbil hade misslyckats att passera järnvägen precis före infartssignalen till Avesta Krylbo. En stolpe hade körts ner och bilen hade hamnat i diket. Tågklareraren ville att jag skulle ringa tillbaka efter passage och meddela hur det såg ut så att de kunde instruera felavhjälparna som var på väg. Som tur var hade bommarna klarat sig så allt fungerade med att varna vägtrafikanterna men en stolpe var som sagt nerkörd.

Innan Borlänge fick vi stanna ytterligare en gång för att möta ett godståg och när vi rullade in mot plattformen i Borlänge var ett växlingssätt i vägen så att vi fick vänta tills det hade hunnit undan. När vi stannat på spår 3 och jag blev avbytt var vår försening uppe i en kvart. Jag åkte pass i förarhytten till Falun och där fick jag direkt gå bort till Personallokalen för att hinna få min 30 minuters rast innan det var dags att åka tillbaka. Kollegan som kört från Borlänge fick utföra rundgången.

Strax före halv åtta var jag tillbaka i loket och det blev avgång. Nu körde jag alltså hela vägen tillbaka. Konstigt nog var det slutstrulat för idag och allt flöt på hur bra som helst. På grund av ett banarbete mellan Solna och Karlberg fick vi köra på de så kallade ”driftspåren”, som vi normalt använder för att köra tjänstetåg till och från Hagalund, den sista biten in mot Stockholm C och det gjorde att vi ankom till spår 4 ett par minuter efter tidtabell vid tjugo över tio.

När resenärerna strömmade ur vagnarna kopplade jag loss loket för att kunna göra rundgång och när den var klar och ombordaren hjälpt till med det efterföljande bromsprovet kunde jag köra ut till Hagalund för sedvanlig toatömning. När jag sedan stannat på spår 31 fick jag göra rundgång igen.

Nu hade klockan blivit några minuter i midnatt och dagens arbete var över. Jag satte mig i bilen för att åka hem. I morgon är jag ledig men på söndag jobbar jag igen.