Tisdag

Åkte hemifrån vid halv tolv och var på plats i Hagalund en timme senare. Satt och tog det lugnt och fikade och pratade med trevliga kollegor i Personallokalerna innan det var dags för att förbereda sig med fordonslistor och tågorder.

Mitt Uppsala-loktåg stod på spår 37 och när jag kollat att allt var ok och dessutom hunnit reset:a bort ett fel i felindikeringssystemet körde jag ner till spår 3 på Centralen. Där avaktiverade jag loket jag kört och gick sedan till loket i andra änden och aktiverade hytten och utförde förberedelserna före färd. Sen var det bara att invänta avgången vid tjugo i tre. Resan till Uppsala hade som vanligt uppehåll i Märsta och Knivsta och gick utan problem. När vi ankommit till spår 4 på Uppsala C bytte jag ände igen. Även returen ner till Stockholm gick smärtfritt och tillbaka på spår 3 på Stockholm C lämnade jag över till föraren som skulle köra nästa varv.

Nu hade jag rast i en timme och då blev det matlådeätning i Personallokalerna tillsammans med en trevlig kollega från Hagalund som också hade rast.

Vid tio över fem var jag på väg ner igen till spår 3 för att byta av föraren på ett annat tågsätt som ankom från Uppsala. Även det här tågsättet bestod av nio personvagnar och ett lok i varje ände som innebär 269 meters längd. Den totala vikten för tågsättet var 598 ton 🙂

Också det andra varvet på Uppsala gick helt utan konstigheter. Det märks verkligen att det blir ljusare om kvällarna nu och det är riktigt skönt. Vi rullade in på spår 6 när vi kom tillbaka till Stockholm C eftersom tågsättet skulle tas ur trafik. Under tiden jag bytte ände synade ombordarna igenom vagnarna och sen var det bara för mig att köra ut till Hagalund. Efter att toaletterna tömts fick jag köra in i Nya Vagnhallen på spår 10. Loket jag körde kopplades loss och så fick jag köra det till spår 23 där det stod ett annat Uppsala-tågsätt som saknade ett lok. Det var slutet på dagens arbete och jag gick till bilen för att åka hem.