Måndag

Det var nästan vår i luften när jag gick till garaget för att ta bilen och åka till jobbet – hela 10 plusgrader och solen orkade nästan fram bakom molnen. Framme på jobbet pratade jag med kollegor och tog en kopp kaffe innan det var dags att gå ut till spår 26 där ett loktåg väntade på mig. Depåpersonalen höll precis på att växla in en fjärde vagn i tågsättet när jag kom ut. När bromsprovet var avklarat körde jag ner till spår 11 på Centralen där det skulle bli avgång vid halv fyra.

Hallsberg var destinationen och vi skulle ha uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. I Södertälje var det planerat att vi skulle passeras av ett annat tåg innan vi kunde fortsätta. I Järna blev det tågkö och orsaken var ett signalfel. Där tappade vi 10 minuter och så fick vi stå och vänta i Gnesta på att ett snabbtåg skulle passera oss. Efter det var förseningen uppe i 15 minuter.

I Katrineholm fick nästa snabbtåg köra förbi och i Vingåker släppte vi förbi ett tredje snabbtåg. Det är så tätt mellan tågen i eftermiddagsrusningen och eftersom vi var försenade hade vi hamnat utanför vår ”kanal” på spåret och var i vägen för andra tåg. Ändå blev vi inte så väldigt sena till slutstationen – när vi rullade in på spår 4 i Hallsberg var det nio minuter efter tidtabell.

Jag blev avbytt direkt och gick bort till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast och då blev det som vanligt intag av matlåda.

Vid halv sju var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen för att byta av föraren på nästa loktåg från Stockholm. Även det var försenat och fick dessutom stå och vänta utanför Hallsberg eftersom det var andra tåg som stod i vägen så att det inte kunde komma in till spår 4. Till slut var det 22 minuter sent när det stannade på spår 4. Jag bytte av föraren och en växlare kopplade loss de första två vagnarna. Dessa skulle växlas ut till uppställningsbangården. När det var gjort och loket losskopplat fick jag köra tillbaka till de tre kvarvarande vagnarna på spår 4. Växlingspersonalen hade inte tid att hjälpa till att koppla eftersom de hade fullt upp med andra tåg om skulle växlas undan, så min ombordare fick koppla i stället. När det efterföljande bromsprovet var klart kunde vi avgå från Hallsberg fyra minuter sent.

Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen och allt rullade på väldigt bra. Minut efter minut plockades in och efter Gnesta låg vi någon minut före tidtabell. När vi sedan ankom till spår 17b på Stockholm C var vi fyra minuter tidiga. När ombordaren synat igenom vagnarna fortsatte jag ut till Hagalund där det blev toatömning. På spår 27 kopplades loket loss och jag fick köra runt till andra änden av vagnsättet. När växlingspersonalen kopplat ihop lok och vagnar igen var dagens arbete över och jag kunde gå till bilen för att åka hem.