Söndagens pass började vid tio i tolv och när jag ringde Platskontrollen fick jag reda på att min X2:a stod på spår 36. Precis när jag skulle gå ut ringde telefonen – det var Platskontrollen som meddelade att det blivit en miss och att X2:an inte var dygnsklargjord som den skulle vara. Jag skulle få utföra en dygnsklargöring i stället för den planerade säkerhetsklargöringen. För att inte avgången från Hagalund skulle bli alltför sen skulle de skicka ut personal för att hjälpa mig.
När jag kom ut tog jag det yttre varvet först och kollade samtliga dörrar på ena sidan innan jag tog bakre hytten och fortsatte sedan med dörrarna på andra sidan. Två fordonsoperatörer dök upp och de fick ta klargöringen inuti vagnarna medan jag fortsatte med den främre förarhytten.
När allt var klart kunde jag köra iväg från Hagalund utan försening 🙂 Det blev som vanligt furnering på Norra Bantorget och sedan avgång från spår 11 på Centralen vid tjugo över ett.
Det här tåget hade uppehåll i Flemingsberg och Norrköping innan jag rullade in och stannade på spår 1 i Linköping någon minut före tidtabell efter att det flutit på helt utan störningar ända från Stockholm. En förare med elev tog över tåget och jag gick som vanligt bort till Personallokalerna för att ha tre timmars rast.
När rasten var slut vid tio över sex var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen och spår 2 där ett InterCity-tåg från Malmö var på ingående. Jag bytte av föraren och när det blev avgång lämnade vi Linköping. Tåget hade åtta vagnar och var 227 meter långt och under uppehållet i Norrköping hann jag ut och fota:
Det flöt på bra även nu under resan tillbaka till Stockholm. Det var ju söndagskväll och inte så jättemånga tåg ute. Efter uppehåll i Södertälje ankom vi till spår 17 på Stockholm C exakt enligt tidtabell vid tjugo över åtta. När ombordarna synat igenom vagnarna blev det avfurnering av bistron på Norra Bantorget och därefter fortsatte jag ut och ställde mig i toakön i Hagalund.
När vagnarnas toaletter var tömda kopplades vagnarna loss på spår 21 och så fick jag köra loket till spår 17, där det stod ett annat vagnsätt som skulle dras av loket i morgon bitti.
Därmed var arbetspasset över och det återstod bara för mig att ta bilen och åka hem.