Fredag

När jag hade parkerat bilen i Hagalund vid halvtvåtiden gick jag direkt ner till spår 10 i Nya Vagnhallen och hann precis med ett loktåg som jag åkte pass med ner till Centralen. I Personallokalerna fikade jag och pratade med kollegor innan det var dags att ta ut tågorder och fordonslista och bege sig ner till spår 5 för att byta av föraren som gjort rundgång på ett Dalatåg.

Vid kvart i fyra blev det avgång med lok plus åtta vagnar – 227 meters längd – och eftersom det var fredag eftermiddag var tåget fullbokat. Destinationen var Falun och längs vägen var det uppehåll på Arlanda och i Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora, Säter och Borlänge.

På Arlanda blev vi stående några minuter extra eftersom ombordarna ringt efter vakter och polis för att få hjälp med att avlägsna en hotfull (och säkert påverkad) resenär som hoppat på i Stockholm utan biljett. Resten av sträckan flöt på men det var svårt att köra i kapp förseningen i och med att det var så många resenärer som skulle av och på längs vägen så uppehållen tog längre tid än planerat på varje ställe.

I Borlänge blev jag avbytt men jag satt kvar i förarhytten sista biten till Falun. Det var första gången sedan i juli 2014 som jag fick åka till Falun och det hade verkligen ändrat sig. Ett nytt resecentrum och nya plattformar samt nya växlar och signaler. Kollegan från Falun förklarade hur det fungerade med rundgång med mera nu efter ombyggnaden och jag hjälpte till att koppla loss och till vid rundgången samt la om växlarna så det skulle gå fortare. När vi var färdiga gick jag till Personallokalen för att ha en halvtimmes rast och äta min matlåda. Anledningen till att vi blir avbytta i Borlänge och en kollega från Falun kör sista biten och gör rundgången åt oss är just att vi ska hinna få en halvtimmes rast innan vi ska köra tillbaka igen. Speciellt om tåget är försenat kan det annars bli problem med att hinna få rast och i så fall blir ju även returen ner till Stockholm drabbad.

Idag var det dock inga problem med rasten och vi kunde planenligt avgå strax före halv åtta. Det var uppehåll på samma ställen som i andra riktningen. Nu var det inte lika många bokningar och därför var de två bakersta vagnarna låsta och därmed räckte det med en ombordare (så kallad avgångssignalerare) förutom personen som arbetar i bistron. Dock var det många resenärer som hade frågor om anslutningar och biljetter med mera i Borlänge så uppehållet tog ändå längre tid än planerat. I Sala fick vi på en äldre förvirrad herre som skulle till Gävle men hade gått på fel tåg någonstans och nu fick åka med oss till Uppsala och där såg ombordaren till att han kom med rätt tåg upp mot Gävle.

Vi anlände till spår 4 på Stockholm C tre minuter efter tidtabell vid tjugo över tio och det var ändå väldigt bra med tanke på allt strul som inträffat. Jag kopplade loss loket och gjorde rundgång och fick sedan hjälp av ombordaren med efterföljande bromsprov.

Sen kunde jag köra ut till Hagalund där det som vanligt blev toatömning och så fick jag köra in på spår 15 i Nya Vagnhallen. Där avslutades arbetet med att jag fick göra rundgång igen och när den var klar gick jag mot utgången och tog bilen hemåt.

I morgon är jag ledig men på söndag jobbar jag igen.