Dagens pass började vid halv fyra på eftermiddagen och jag var som vanligt på jobbet i god tid för att i lugn och ro kunna fika och prata med kollegor innan det var dags. Jag hade en ”Karlbergstur” på schemat och första uppdraget var att gå ut till spår 31 där X2:an jag skulle ha stod. När jag kom ut gjorde jag en säkerhetsklargöring på fordonet och sedan kunde jag köra ner till Norra Bantorget. Det här tåget skulle till Sundsvall och då blev det furnering på Norra Bantorgets plattform där vi normalt avfurnerar tågen. När allt var klart och ombordarna intagit sina platser rullade jag fram den korta biten till spår 18b varifrån tåget skulle avgå. Jag lämnade över till föraren som skulle köra och gick upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast.
När jag ätit min matlåda och rastat klart var det dags att gå ner till spår 17b för att byta av föraren på ett X2000-tåg från Göteborg. När alla resenärer lämnat tåget och vagnarna synats igenom fick jag köra bort till Karlberg. Det fanns ingen plats för mig vid de vanliga ”vändspåren” utan jag fick fortsätta förbi dem och hamnade i backen ner mot Tomteboda där jag kunde byta ände i lugn och ro utan att stå i vägen. Jag fick grönt på en gång när jag var klar i andra änden och körde ner till Norra Bantorget där jag skulle stå och vänta en dryg timme. Jag passade på att fylla vatten i fyra av vagnarna som indikerade låg nivå.
När den dryga timmen hade passerat och Cateringservice var klara med furnering av bistro och första klassvagnar och tågsättet hade städats ur inuti samt de två ombordarna gjort sig redo körde jag fram till spår 10 och lämnade tillbaka tågsättet till samme förare som jag ett par timmar tidigare hade bytt av. Han skulle nu köra tillbaka till Göteborg med dagens sista X2000-avgång.
Jag hade nu en timmes rast igen och den tillbringade jag uppe i Personallokalerna. Vid halv tio stod jag åter vid spår 17b där snart dagens näst sista X2000 från Göteborg rullade in. Jag bytte av föraren och när jag fick klart från ombordarna körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice dök upp och avfurnerade. Sen var det bara att fortsätta ut till Hagalund, få toaletterna tömda och därefter hamnade jag på spår 14 i Nya Vagnhallen där jag parkerade och lämnade fordonet. Nu kunde jag gå till bilen och åka hem.