Onsdag

Dags att köra tåg igen 🙂 Passet började vid halv två på eftermiddagen och när förberedelserna var klara kunde jag gå ut till spår 36 där mitt nio vagnars Uppsala-tåg stod. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen. Avgång mot Uppsala vid tjugo i tre och sedvanliga uppehåll i Märsta och Knivsta längs vägen.

När vi stannat på spår 4 på Uppsala C var det bara att byta ände och förbereda återfärden. Vid tjugo i fyra lämnade vi Uppsala igen. I Knivsta blev det dörrfel på sista vagnen och vi blev stående fem minuter extra tills ombordarna åtgärdat felet. Tillbaka på spår 3 på Centralen i Stockholm lämnade jag över till näste förare på tur och gick upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.

När jag ätit min matlåda, fikat och tagit det lugnt ett tag var det dags att gå ner till spår 3 igen för att byta av föraren på ett annat Uppsala-tågsätt. Det bestod också av nio vagnar och lok i varje ände och det blev avgång vid tjugo i sex. Resan till Uppsala gick utan komplikationer och så gjorde även returresan. Eftersom tågsättet skulle tas ur trafik fick vi komma in till spår 6 på Stockholm C där ombordarna synade igenom vagnarna medan jag bytte ände. När allt var klart körde jag ut till Hagalund där det som vanligt först blev toatömning innan jag fick köra in på spår 15 i Nya Vagnhallen.

Loket i norra änden – alltså det jag nu satt och körde i – skulle in på verkstaden så depåpersonalen kopplade loss och så fick jag köra bort till verkstaden. Det pågick arbete på spåret som vi använder för att ta oss bort till lokstallet och -verkstaden, så jag fick köra ut från Hagalund vid Solna och sedan ta mig in i Hagalund igen en annan väg och till slut kom jag fram till verkstaden där jag parkerade utanför porten.

Därmed var dagens pass över och jag kunde ta min ryggsäck och gå till bilen och sedan åka hem.