Måndag

Måndagen startade med väckning klockan halv fem och en timme senare satt jag i bilen på väg mot Hagalund. Där gick jag till spår 27 på bangården för att lifta med ett loktåg ner till Centralen. Uppe i Personallokalerna åt jag frukost och tog det lugnt ett tag innan det var dags att ta ut fordonslistor och tågorder. Klockan kvart över åtta stod jag vid spår 10 och snart kom min X2:a framkörandes. Jag tog plats i förarhytten och fem i halv nio blev det avgång. Jag skulle köra till Göteborg och längs vägen var det uppehåll i Södertälje, Katrineholm och Skövde. Det var omväxlande väder längs vägen – både snöyra à la aprilväder och solsken med vårkänsla.

Allt flöt på och inga konstigheter dök upp. Precis efter Skövde är det enkelspår eftersom det pågår kontaktledningsarbeten och där fick vi vänta några minuter på ett mötande tåg men den uppkomna förseningen var snart uppäten. Till spår 4 på Göteborg C ankom vi fyra minuter före tidtabell vid halv tolv. Jag avaktiverade hytten och gick till andra änden för att förbereda för föraren som skulle ha tågsättet tillbaka till Stockholm. När han tagit över gick jag till Personallokalerna för att ha lunchrast och äta min matlåda.

Vid tio i ett gick jag ut till spår 3 där tågsättet jag skulle ha tillbaka till Stockholm stod och väntade. Efter att ha utfört kontrollerna före färd var det bara att invänta avgången som skulle ske vid halv två. Kom i kapp ett pendeltåg före Alingsås och tappade några minuter där och tappade ytterligare några minuter när vi fick stå och vänta på södergående X2000-tåg vid kontaktledningsarbetet söder om Skövde. Efter uppehållet i Skövde flöt det på bra och jag var nästan i tid när jag bromsade in för att stanna i Katrineholm. Då blev det någon störning i motorstyrningen och en modul av två – alltså två av de fyra motorerna – blockerades. Det gick segt att komma igång från Katrineholm men som tur var skulle vi inte ha fler uppehåll och när vi väl fått upp farten så rullade det på.

Vi ankom spår 17b på Stockholm C två minuter före plan trots avsaknaden av hälften av motorerna och där blev jag avbytt. Föraren som skulle vända fordonet i Karlberg skulle göra en reset för att försöka få igång den blockerade modulen innan det var dags för nästa avgång. Jag gick direkt till Pendeln för att ta mig ut till Hagalund och sedan åka hem.

I morgon är jag ledig.