Söndag

Lämnade rummet klockan åtta och gick för att äta frukost. Sen kunde jag ta det lugnt och prata med kollegor i Personallokalerna innan jag efter halv elva gick ut på bangården för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Där blev det lite fika och mer prat med trevliga kollegor innan jag vid tio över tolv gick ner till spår 8 för att åka pass till Gävle med Umeå-tåget.

Vid kvart i två var vi framme i Gävle och jag styrde stegen direkt till Personallokalerna för att äta min matlåda. Vid tjugo över två var det dags att stövla tillbaka till järnvägsstationen där snart södergående InterCity-tåg stannade på spår 1. Jag bytte av föraren och sedan blev det avgång. Precis som tåget jag körde i måndags hade det här tåget ett planlagt uppehåll på ungefär 20 minuter i Uppsala och det berodde på samma sak – trångt på spåren ner mot Stockholm och brist på lediga spår på Stockholm C. Efter att ha lämnat Uppsala var det även uppehåll på Arlanda innan sista biten ner mot huvudstaden. Vid Sollentuna blev det tågkö och Fjärren ringde och meddelade att det berodde på spårspring lite längre fram och jag fick en säkerhetsorder på att passera Solna med max 30 km/h. Tågkön höll i sig ända in till Stockholm C. Från att ha varit i tid vid Sollentuna stannade jag på spår 5 elva minuter efter tidtabell. Växlaren kopplade loss loket men det gick inte att göra rundgång eftersom spår 4 var upptaget av nattåget mot Övre Norrland, så det var bara att vänta tills det hade avgått.

När loket var kopplat till vagnarna i andra änden och vi klarat av efterföljande bromsprov kunde jag köra ut mot Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 23 där det blev rundgång igen. Eftersom tågsättet inom en timme skulle ut i trafik igen blev även nu ett bromsprov efter att lok och vagnar kopplats ihop. Nu var det slut på dagens arbete och bara bilresan hem återstod.