Måndag

Ny arbetsvecka som började vid kvart i sju på morgonen. Hemma var det 9-10 minusgrader men när jag parkerade bilen i Hagalund var det bara runt 4 minus. Efter att ha ätit frukost och tagit ut fordonslistor och tågorder var det dags att gå ut till tåget. Det bestod av lok och fyra personvagnar och stod inne i värmen i Nya Vagnhallen på spår 14.

Efter att ha kollat att allt var ok körde jag ner till spår 4 på Centralen. Eftersom jag såg att växlaren var upptagen med ett annat tågsätt hoppade jag ut och kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång innan spåret bredvid blev upptaget. Jag behövde dock inte själv koppla till loket i andra änden utan då fick jag hjälp av växlaren. Efter godkänt bromsprov var det bara att invänta avgången vid kvart över åtta. InterCity-tåget jag körde hade destinationen Åre/Duved fast så långt skulle jag förstås inte köra. Efter stoppet på Arlanda hade vi ungefär 10 minuters uppehåll i Uppsala och då passade jag på att hämta en kopp kaffe från Bistrovagnen. När vi lämnat Uppsala bakom oss satte jag kurs på Gävle. Det var mer snö här och det blev rikligt med snörök bakom tåget eller när man mötte ett annat tåg.

När jag stannat på spår 1 på Gävle C blev jag avbytt av en förare som hade två elever så det blev alldeles fullt i förarhytten innan jag hann ta mig ut 🙂 Nu gick jag till Personallokalerna för att ha drygt 4 timmars rast. Tyvärr har Järnvägsmuseet stängt på måndagar – annars hade det varit ett ypperligt tillfälle att besöka det då jag hade så lång rast där idag. Få se om det kan passa någon annan gång.

Strax efter halv tre gick jag tillbaka till järnvägsstationen och snart rullade södergående InterCity-tåg in och jag bytte av föraren. Nu var det lok plus sex vagnar och snart var vi på väg igen. Efter ett planenligt 20 minuters uppehåll i Uppsala – på grund av trängsel på spåren in mot Stockholm samt ont om lediga spår på Stockholm C – och ett uppehåll på Arlanda hamnade vi i tågkö sista biten från Karlberg och in mot Centralen. När jag stannat på spår 7 och öppnat dörrarna var det tre minuter efter tidtabell. Det var samma växlare som i morse och han var även nu upptagen med ett annat tågsätt så jag fick göra en insats igen och koppla loss loket för att inte riskera att spåret bredvid skulle bli upptaget.

När växlaren sen kopplat till loket i andra änden av vagnarna och vi gjort bromsprovet kunde jag köra ut till Hagalund, där det som vanligt blev toatömning och sedan kopplade depåpersonal loss vagnarna på spår 34. Loket fick jag köra till verkstan och när jag parkerat på anvisat spår och klättrade ur loket var det bara att gå till bilen och ta sig hemåt.