Tisdagen bjöd på ett pass som började vid halv två. Jag liftade med ett tjänstetåg från Hagalund ner till Centralen och gick sedan upp till Personallokalerna. Där pratade jag lite med vår Personalplanerare och jag hann även med att fika och prata med trevliga kollegor. Jag skulle ta emot ett ankommande X40-regionaltåg från Göteborg, men på grund av ett växelfel efter Arboga var tåget nu 45 minuter sent, så jag kunde lugnt sitta kvar ett tag till. Fordonsledningen ringde och meddelade att jag skulle få ytterligare en X40 ”på släp” efter de båda ordinarie X40-orna i tågsättet när jag sedan skulle avgå från Stockholm. Den extra X40-an skulle gå låst (utan passagerare) ner till Göteborg.
Vid kvart över tre stod jag vid spår 6 när tåget från Göteborg rullade in och jag bytte av föraren som kört sista sträckan från Västerås. Jag gick till andra änden där en kollega precis rullade in med den extra X40-an från Hagalund. Vi kopplade ihop fordonen och lyckades på första försöket. Sen var det bara för mig att snabba mig in i främsta förarhytten och utföra kontrollerna före färd eftersom avgångstiden redan hade passerats. Vi kom iväg knappt tio minuter sent från Stockholm C och efter uppehållet i Sundbyberg hamnade vi bakom ett pendeltåg som det inte gick att passera förrän vi kom till Bålsta. Efter uppehållen i Bålsta och Enköping ankom vi till spår 5 på Västerås C ungefär en kvart efter tidtabell. Jag lämnade över de tre X40-orna till Göteborgsföraren som skulle köra resten av sträckan och gick till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.
Strax efter halv sex rullade ett regionaltåg (X40) på väg från Göteborg till Stockholm in på spår 1a och jag bytte av föraren. Tjugo i sex blev det avgång och det var uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi ankom till spår 5 på Stockholm C. När ombordarna synat klart och stängt dörrarna kopplade jag och en annan förare isär de båda X40-orna. Han tog hand om den ena och jag körde ut den andra till Hagalund, där jag efter toatömningen hamnade på spår 24. När jag parkerat och avaktiverat förarhytten var arbetsdagen slut och det var bara bilresan hem som återstod.