Onsdag

Precis som förra onsdagen hade jag verkstadståget till och från Örebro på min lott även idag. Var på plats i god tid så att jag hann äta frukost och fika innan arbetet började. Det blev naturligtvis även prat med trevliga kollegor. Operativa Personalledningen ringde strax efter att passet börjat och meddelade att tjänstetåget till Örebro blivit inställt då det inte fanns något lok som skulle dit, men däremot var det ett lok och kanske en vagn som skulle därifrån. Jag skulle få passåka med lämpligt tåg till Örebro. En av mina bästa kollegor, som jag även gått lokförarutbildningen tillsammans med, skulle till Linköping med en X2:a, så jag passade på att lifta med honom ner till Centralen och då hann vi prata lite mer än vad vi annars brukar hinna när vi springer på varandra någonstans.

Nere på Centralen gick jag till spår 8 där ett regionaltåg skulle avgå mot Göteborg fem i halv tio. Det visade sig snart att det skulle bli försenat då man hade problem med att multipelkoppla de två X40-orna ute i Hagalund. Till slut fick man avbryta försöken att multipelkoppla och körde tåget med bara en X40 och vi kom iväg ungefär 30 minuter sent från Stockholm. Framme i Örebro steg jag av och gick bort till verkstaden. Det var verkligen skillnad på vädret idag mot hur det var förra veckan. Idag strålande sol och det kändes lite som vår i luften och förra veckan var det blötsnö.

Jag gick till lunchrummet och värmde min matlåda. Efter kaffet fick jag besked om att vagnen inte skulle hinna bli klar idag utan det fick bli ensamt lok tillbaka. Fjärren ville inte släppa ut mig innan min ordinarie avgångstid eftersom jag då skulle vara i vägen för andra tåg, så det fick bli en kopp kaffe till tillsammans med lokreparatörerna i deras fikarum. Strax före två var tiden inne och jag kunde växla mig upp till Örebro C för att där avgå som tjänstetåg. Med ensamt lok blir största tillåten hastighet 120 km/h på grund av det framräknade bromstalet (bromsprocenten), så det är faktiskt lite av godstågskänsla. Dock har man ju ungefär 5000 hästkrafter som ska sätta fart på 87 ton lok, så accelerationen är det verkligen inget fel på 🙂

Som vanligt kör man via Arboga, Eskilstuna och Södertälje och fram till strax före Strängnäs rullade det på utan stopp, men där var det dags för att planenligt möta ett regionaltåg.

Strax före Södertälje var det dags att möta nästa tåg och sedan fick jag vänta i Södertälje – bland annat på en X2:a som kördes av kollegan som jag liftade med ner till Centralen på förmiddagen – innan jag blev utsläppt in mot Stockholm. Framme i Hagalund fick jag direkt köra till spår 26 där det stod vagnar som väntade på att få ett lok – det skulle alltså direkt ut i trafik. När växlaren kopplat ihop lok och vagnar och jag förberett åt kollegan som skulle köra tåget var det bara för mig att gå mot utgången och åka hem.

I morgon är jag ledig, men sen väntar en jobbhelg.