Tisdag

Nya arbetsveckans första pass hade sin start vid kvart i elva i Hagalund. Jag skulle ha en X2:a som varit ute under morgonen men på grund av ett rejält snöoväder och kontaktledningsfel i Göteborg var alla tåg därifrån försenade, så min X2:a hade inte dykt upp i Stockholm ännu. Depåfordonsledningen ringde och gav mig ett annat fordon och det stod borta på mellanbangården och behövde klargöras först. Jag tog på mig ytterkläderna och gick ut och bort till X2:an och började klargöra. När jag var klar körde jag ner till Norra Bantorget så att Cateringservice kunde börja furnera. Sen levererade jag fordonet på spår 11 till föraren som skulle köra till Göteborg och jag kunde gå upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

Vid tjugo i två stod jag vid spår 18a där en X2:a från Malmö snart rullade in. Jag bytte av föraren och när ombordarna lämnat klart efter syningen samt att tåget framför hade flyttat på sig körde jag bort till vändspåren i Karlberg där jag avaktiverade hytten och gick genom tåget till andra änden. När jag aktiverat och var färdig med kontrollerna före körning fick jag köra till Norra Bantorget, där städpersonal dök upp började fräscha till inuti och snart kom även Cateringservice. När ombordarna var färdiga med sina förberedelser körde jag fram till spår 12a varifrån vi skulle avgå vid tjugo över tre. Det var första gången jag körde ett tåg mot Malmö som varken hade uppehåll i Flemingsberg eller Södertälje utan första stoppet var Norrköping. När jag sedan stannat på spår 1 i Linköping lämnade jag över till den väntande föraren som skulle köra vidare. Nu hade jag två timmars rast som jag tillbringade i Personallokalerna och då blev det även matlådedags.

Strax före klockan sju rullade norrgående X2:a in till spår 2 och jag bytte av föraren. I den här riktningen var det uppehåll i Norrköping och Södertälje och till spår 18a på Stockholm C ankom vi ett par minuter efter tidtabell vid tjugo i nio. Det var fullt med tåg på Centralen eftersom det var stopp i trafiken mellan Centralen och Hagalund. Ett tåg med hjulskada hade kört där och nu var man var tvungen att avsyna så att rälsen inte tagit skada. Efter ett tag började det rulla men det var en gigantisk kö ut mot Hagalund och toalettömningen, så det gick i sakta mak. När jag väl kommit igenom tömningen fick jag lämna tågsättet utanför verkstaden på spår 46, där personalen genast körde in det i hallen. Det blev lite mer än en timmes övertid av det hela och när jag gått till parkeringen så satte jag mig i bilen för att åka hem.