Fredag

Sista arbetsdagen för den här veckan och det var riktigt kallt när jag stack näsan utanför radhuset i morse klockan kvart i sju – minus 20 ºC. Väl framme i Hagalund parkerade jag bilen och gick sedan direkt till spår 14 i Nya Vagnhallen för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Dagens pass började därnere och jag tyckte att det var för kallt att gå bort till Ulriksdal för att ta Pendeln och då är det ju fin-fint att kunna lifta med ett tjänstetåg i stället och speciellt när det står inomhus i värmen 🙂

I Personallokalerna åt jag frukost och tog ut dagens fordonslistor och tågordrar innan det vid tjugo i tio var dags att gå ner till spår 8 för att ta emot en X2:a från Sundsvall. På långt håll såg jag att det stod ett loktåg på spår 8 så jag fick lugna mig ett tag innan jag kunde se vilket spår Fjärren ändrat till och det blev spår 12 i stället. När jag bytt av föraren gick jag till andra änden och så kunde jag köra bort till vändspåren i Karlberg där jag bytte ände igen. Efter bara några minuter fick jag köra fram till Norra Bantorget där X2:an, vars destination nu var Oslo, skulle furneras. Fyra av vagnarna behövde vattentryckas, men tre vattenposter av fyra hade frusit så det var bara en vagn som jag lyckades vattentrycka. När allt var klart körde jag fram till spår 11 på Centralen och lämnade över till föraren och hans elev som skulle köra till Karlstad. Jag hade nu en timmes rast som jag tillbringade i Personallokalerna.

Vid tio i tolv var det dags att gå ner till spår 3 för att byta av föraren på ett Uppsala-tåg. Dock skulle fordonsbyte ske det vill säga att tågsättet som kom från Uppsala skulle köras ut till Hagalund och det tågsätt jag skulle ha var på väg ner från Hagalund. Det tog sin lilla tid att tömma det ankommande tåget på resenärer och få ut de som trodde att tågsättet skulle gå mot Uppsala igen. Till slut lyckades vi i alla fall få i väg tågsättet – utan resenärer – mot Hagalund och så kunde kollegan köra fram det nya tågsättet. Vi kom i väg mot Uppsala med tre-fyra minuters försening. Jag körde ett varv till Uppsala och tillbaka med uppehåll i bägge riktningar i Märsta och Knivsta och lämnade sedan över till näste förare.

Nu var det dags för ytterligare en timmes rast och då blev det intag av innehållet i matlådan. Vid tio i tre bytte jag av föraren på spår 3 och nu blev det två varv i rad på Uppsala med samma tågsätt. Jag hade en termos med kaffe med mig så jag kunde fika lite under väntetiden i Uppsala. Strax efter kvart i sju rullade jag åter in på spår 3 på Stockholm C och lämnade med varm hand över till den väntande kollegan. Nu återstod bara att gå till Pendeln för att ta mig ut till Ulriksdal och sedan gå bort till parkeringen i Hagalund och sätta mig i bilen för att åka hem.

Nu har jag tre dagars helg och jobbar igen på tisdag.

2 tankar om “Fredag”

  1. Hej, har kikat in på din blogg lite och måste säga att det är kul att få följa med i din värld och i ditt arbete. ha det gott!