Efter att ha parkerat bilen i Hagalund gick jag till spår 23 på bangården för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Väl där gick jag upp till Personallokalerna och fikade samt tog ut dagens listor och order. Hann också med att prata lite med en kollega innan det vid halv tre var dags att gå ner till spår 7 där ett regionaltåg snart skulle komma in från Göteborg. Det bestod av två stycken trevagnars X40. När det stannat bytte jag av föraren och gick sedan till andra änden för att aktivera hytten och förbereda mig för körning. Vid fem i halv fyra blev det avgång mot Göteborg igen och efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade jag på spår 5 i Västerås där en förare från Göteborg tog över och skulle köra resten av sträckan.
Jag gick upp till Personallokalerna och passade på att äta min matlåda under den drygt en timme långa rasten. Vid halv sex var det dags att gå ner till spår 1a för att ta över en multipelkopplad X40 på väg mot Stockholm. När vi skulle avgå ville en dörr inte stängas, men det gick ganska enkelt att åtgärda dock så tog det ändå ett par minuter innan vi kom iväg. Resten av sträckan flöt det på men ett fellarm från brandlarmet dök upp med jämna mellanrum och behövde kvitteras bort. Framme på Stockholm C kom vi in till spår 5 och nu skulle vi koppla isär fordonen. Det ena fordonet som var en trevagnars enhet skulle stå kvar och avgå till Västerås efter ett par timmar och en annan förare tog hand om det. Jag körde ut med tvåvagnars enheten till Hagalund och hamnade på spår 28 efter att ha fått toaletterna tömda. Sen tog jag min ryggsäck och gick mot utgången för att åka hem.
När jag hade kanske fem meter kvar till stora grinden ringde mobilen. Det var Operativa Personalledningen som undrade om jag kunde göra en insats. Det fattades en förare till ett Uppsalatåg som skulle köras in till Centralen om tjugo minuter. Jag tog uppdraget och begav mig till Platskontrollen för att ta ut en fordonslista och kolla var det stod. Gick sedan ut till spår 27 och efter sedvanliga kontrollen i hytten körde jag ner till spår 3 på Centralen där jag lämnade över till den väntande föraren. Därefter gick jag direkt till spår 19b där en kollega snart skulle komma in med ett loktåg från Hallsberg. Jag liftade med honom ut till Hagalund och sedan kunde jag för andra gången i kväll ta min ryggsäck och gå mot utgången för att åka hem. Den här gången gick det bra 🙂 Men det är riktig vinter nu – när jag kom hem visade biltermometern på -18 ºC – Usch!