Onsdag

Då var det dags för jobb igen efter tolv dagars skön ledighet. Dagens pass var ett eftermiddags-/kvällspass som började vid tretiden i Hagalund. Om man kör vanliga loktåg – alltså med bara ett lok – så måste loket kopplas på i andra änden av vagnarna när man ska byta riktning. Det kallas för att man gör rundgång och då måste det finnas ett ledigt spår – oftast spåret bredvid vagnarna – för att loket ska kunna köras runt till andra änden. Som jag har berättat förut är det ganska trångt nere på Centralen i rusningstid, så det är svårt att ha spåret bredvid ledigt just när loket behöver köras runt. Detta kan lätt orsaka förseningar, så man har börjat med att ha två lok inblandade. Ett tåg kommer till Centralen som vanligt och så kopplar man loss loket som använts och kopplar på ett annat lok i andra änden av vagnarna. Då behövs alltså ingen rundgång. När sen tåget avgått växlar det kvarvarande loket undan och kan sedan användas för att kopplas på baktill på nästa ankommande tåg. Så vagnarna får alltså ett annat lok när tåget ska gå åt andra hållet. Annars skulle det förstås vara mycket enklare om alla loktåg hade ett lok i vardera änden precis som Uppsala-tågen har, men den lösningen skulle kosta alldeles för mycket.

I dag så stod mitt tågsätt – lok och sju vagnar – på spår 30 på bangården. Eftersom jag skulle köra till Hallsberg den norra vägen (via Västerås) – det vill säga behöva byta riktning på Centralen – så fick ett annat lok dra ner mitt tågsätt till Centralen. Jag satt alltså i loket längst bak i tåget – det lok jag sedan skulle köra från Centralen – och en kollega körde det andra loket. Nere på spår 5 kopplades kollegans lok bort och vips var det i princip färdigt för avgång för mitt tåg 🙂

Det var mycket resenärer som skulle åka med och sittplatserna räckte inte utan folk var tvungna att stå. Strax före halv fem blev det avgång och som vanligt när man kör norra vägen var det uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping. I Västerås var jag ut och fotograferade tåget:

Sedan följde Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla innan vi ankom till Hallsberg vid tio i sju. När jag stannat på spår 5a kom växlingspersonal och tog över och jag kunde gå bort till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha rast.

Vid kvart över åtta hade jag gått tillbaka till järnvägsstationen och snart rullade en X40 från Göteborg in som jag bytte av föraren på. Snart var vi på väg igen mot Stockholm samma väg som jag körde tidigare och med uppehåll på samma ställen. Även nu var jag ut och fotade under uppehållet i Västerås:

Framme på spår 10 på Stockholm C strax efter halv elva lämnade jag över till en förare som skulle köra tillbaka till Västerås efter en knapp timme. Sedan gick jag direkt bort till pendeltåget för att ta mig ut till Ulriksdal och Hagalund. Där satte jag mig i bilen och körde hemåt.