Höstsemester

Marie och jag har varit en vecka på spanska Solkusten närmare bestämt i Calahonda som ligger mellan Malaga och Marbella. Förra lördagen tog vi bilen till Skavsta för att där kliva på planet vid sjutiden på kvällen. Flygresan med Ryanair gick bra och vi landade före utsatt tid på Malagas flygplats. Där hämtade vi ut hyrbilen som vi bokat och åkte till det närbelägna Ibis-hotellet alldeles bredvid flygplatsen.

Jag med hyrbilen

På söndagsförmiddagen checkade vi ut från hotellet och åkte de fyra milen till den lilla staden Calahonda, där vi bokat vårt semesterboende på spanienhyra.se. Det svenska värdparet välkomnade oss i sin villa och efter att vi fått fika åkte vi bort till vår lägenhet ett stenkast därifrån.

Utsikt från balkongen mot poolen
Utsikt från balkongen mot gatan

Vi hade en riktigt skön vecka med mycket behagliga temperaturer – ingen tryckande värme men 20-25 ºC så att man kunde gå i shorts och t-shirt hela dagarna och även sent på kvällarna.

Jag vid Calahonda-skylt
Jag på gångbro
Sverige - Moldavien på en sportbar
Sverige – Moldavien på en sportbar

Vi badade aldrig i havet – vi är båda sådana badkrukor så det hade säkert varit alldeles för kallt, men i poolen var jag ner och doppade mig tre gånger under veckan och Marie var ner två gånger. Fast jag tyckte att det var kallt i poolen också 🙂

Jag i poolen
Marie i poolen

Det finns en strandpromenad som är fyra kilometer lång och den joggade jag längs två gånger under veckan, så det blev lite motion också – inte bara god mat och goda drycker.

Utsikt mot Calahonda från strandpromenaden
Vätskepaus efter joggingtur

En vecka går fort – speciellt när man har det så lugnt och trevligt – och snart var det lördag igen och dags att åka hemåt. Vi åkte förbi värdparet för att lämna nyckeln och begav oss sedan tillbaka till flygplatsen. Det gick smidigt att lämna tillbaka hyrbilen och sedan passade vi på att äta lunch på Burger King inne i terminalen innan det var dags att gå ombord på planet vid tvåtiden. Vi kom iväg en halvtimme senare än planerat på grund av att ett par passagerare aldrig dök upp vid gaten och dessa hade naturligtvis checkat in bagage, som var nödgat att avlägsnas från planet innan vi kunde starta.

Flygresan hem gick även den bra – även om det är i längsta laget med fyra timmar i ett trångt Ryanair-plan. Det var dock väldigt dimmigt på Skavsta, så dimmigt att det inte gick att landa där utan vi omdirigerades till Arlanda. Även där var det dimma men Arlanda har väl bättre utrustning och därmed förutsättningar att ta emot plan under dåliga förhållanden i och med att det är en större flygplats. På Arlanda fick vi vänta nån timme innan bussar dök upp för att köra oss som var tvungna att ta sig till Skavsta. Strax efter halv elva – fyra timmar senare än beräknat – ankom vi till Skavsta, där Marie och jag köpte och åt varsin smörgås innan vi gick och hämtade bilen. Det var fruktansvärt dimmigt när vi åkte hemåt och dessutom runt nollstrecket, så det gick inte fort, men vid halv två på natten kunde vi köra in bilen i garaget och sen gå in för att sova i våra egna sängar.

Jag börjar inte jobba förrän på onsdag eftermiddag, så jag har några ytterligare dagars ledighet 🙂