Söndag

Dagens pass började kvart över nio med att jag skulle klargöra en X2-mult alltså två ihopkopplade X2:or. Jag gick ut på bangården till spår 35 där det 329 meter långa ekipaget stod. Det visade sig att depåpersonalen höll på med klargöringen och därför kunde jag i stället ägna mig åt att åtgärda de fel som hittades. Jag observerade också en nedsläckt X2:a på spåret bredvid och vid kontroll visade det sig att huvudbrytaren, som kopplar in högspänningen från kontaktledningen in i transformatorn i drivenheten, hade kopplat i från – förmodligen på grund av någon störning i kontaktledningens spänning – och därför laddades vagnarnas batterier snabbt ur. Som tur var fanns det fortfarande kraft kvar i drivenhetens batteri och jag lyckades därför efter ett tag få i huvudbrytaren igen så att tågsättet fick laddning. Depåpersonalen skulle titta till det när batterierna laddats upp igen.

Mitt multipelkopplade tågsätt var nu redo för aktiv tjänst 🙂

När tiden var inne körde jag ner till Norra Bantorget för furnering och ombordarna dök upp i taxi. Klockan tolv rullade vi fram till spår 12 på Centralen där jag lämnade över till en väntande förare som skulle köra vidare. Jag själv gick och satte mig i en av vagnarna för att åka pass till Södertälje. Väl där hade jag först en halvtimmes rast följt av tre timmars reserv. Tiden i Södertälje tillbringades i den tillfälliga Personallokalen och det blev även tid för att äta matlådan.

Klockan 16 var det dags att ta rulltrapporna upp till den ena plattformen däruppe eftersom loktåget med tre vagnar jag skulle ta över rullade in på spår 7. Via Vagnhärad, Nyköping och Kolmården körde jag till Norrköping, där mitt avbyte och jag hjälptes åt med rundgången. När det efterföljande bromsprovet var klart gick jag bort för att ta en hamburgare som kvällsmat och sedan återstod bara att gå till det närliggande hotellet för att ta mitt rum i besittning. Det blev lite TV-tittande innan jag släckte lampan.