Måndag

Tjugo i fem checkade jag ut och tog min frukostpåse och gick bort till Personallokalen i stationshuset, där jag satte mig och åt innehållet i påsen. Strax efter fem gick jag ut till spår 6b där det femvagnars loktåget stod nattparkerat. Jag klargjorde loket och började sedan med att bromsprova vagnarna. Eftersom det stått hela natten blev det ett så kallat grundprov. När allt var klart var det bara att invänta avgången vid fem i sex. Loket var den enda kvarvarande ”vanliga” Rc6-individen som jag aldrig tidigare kört – varken som lokförarelev eller som färdig lokförare – så nu är serien komplett. 🙂  Det finns dock 7 stycken Rc6:or som har ett annat, nyare tågskyddssystem och dessa används till SJ Norrlandstågs nattågstrafik. Eftersom jag inte har utbildning på det tågskyddssystemet så får jag inte köra dessa lok och då räknar jag inte dem som ”vanliga” Rc6:or.

Nu är förra veckans banarbete avslutat och därför kunde jag köra hela vägen till Stockholm C – som vanligt via Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje och Flemingsberg. Resan gick helt utan komplikationer och vi ankom till spår 19b ett par minuter före tidtabell. Efter att ombordaren synat klart fortsatte jag ut till Hagalund där det blev toatömning och sedan hamnade jag på spår 13 i Nya Vagnhallen där jag fick göra rundgång. Klockan var i det närmaste nio och dagens arbete var över. Jag gick till Personallokalerna där jag satt och pratade och fikade med en av mina kollegor innan jag tyckte det var dags att gå till bilen för att åka hem. Nu är jag ledig i morgon men på onsdag jobbar jag igen.