Veckan avslutades med körning till Hallsberg. Vid halv åtta hade jag tagit ut fordonslistor och tågorder och sedan var det bara att traska iväg ut på bangården till spår 36 där mitt 3-vagnars loktåg stod och väntade. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 11 på Centralen och vid fem över halv nio var det avgång.
Som vanligt när man kör loktåg den södra vägen till Hallsberg hade vi uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm samt Vingåker. Vid tjugo över tio stannade jag på spår 4 på järnvägsstationen i Hallsberg. Jag kopplade loss loket och körde runt det till andra änden och kopplade till igen. Precis när ombordaren och jag gjort klart det efterföljande bromsprovet kom min kollega och bytte av mig. Nu följde tre timmars rast och den tillbringade jag som vanligt i Personallokalerna.
Vid tjugo i tre ankom en trevagnars X40 från Stockholm till spår 5b och jag bytte av föraren. För att inte stå i vägen för andra tåg fick jag växla mig ut till spår 6a och stå där tills det var dags att köra tillbaka till spår 5b efter ungefär en timme. Vid kvart i fyra avgick vi och på väg mot Stockholm hade vi nu uppehåll i Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Det var väldigt mycket folk som åkte med tåget – kanske beroende på att det var fredag eftermiddag – och efter Eskilstuna var det väldigt fullt med stående i gångar och vestibuler. Några minuter efter tidtabell ankom vi till spår 19b på Stockholm C och jag blev avbytt. Nu återstod bara att ta pendeln ut till Ulriksdal för att sen gå bort till parkeringen och sätta sig i bilen och åka hem och fira ledig helg.