Söndag

Sista passet för den här veckan började klockan nio på förmiddagen. Efter att jag parkerat bilen i Hagalund tog jag mig ner till Centralen. Där åt jag min frukost och när det sedan var dags gick jag ner till spår 3 för att byta av föraren på en ankommande Uppsala-pendel. Körde sedan ett ”varv” det vill säga till Uppsala och tillbaka. Eftersom det inte är lika många resenärer på helgerna så har Uppsala-tågen då ”bara” 7 vagnar men fortfarande ett lok i varje ände och är 216 meter långa.

Tillbaka på Stockholm C blev jag avbytt och gick upp till Personallokalerna igen för att ha lunch och äta min matlåda. En timme senare stod jag åter vid spår 3 för att byta av föraren på den andra Uppsala-pendeln. På helgerna är det alltså ”bara” en-timmestrafik och följdaktligen två tågsätt ute. Jag körde även ett ”varv” med detta och alldeles i slutet – i höjd med Norra Bantorget – möttes jag av en stoppsignal. Det visade sig vara växelfel den sista biten in till plattform, men Fjärren lyckades efter några minuter hitta en framkomlig väg genom växlarna och jag kunde rulla in till spår 3. Där överlämnade tågsättet med varm hand till näste förare på tur när jag stannat.

Gick upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe och ha rast ungefär en timme innan det var dags för sista insatsen. Strax efter fyra kom en multad X40 in till spår 17b. Denna skulle vändas i Karlberg och eftersom man inte kan gå inuti mellan de två enheterna behövs två förare. Det är synnerligen olämpligt att röra sig ute i spåren uppe vid Karlberg eftersom det är tät trafik och väldigt tätt mellan spåren. Jag hoppade in i den bakersta hytten och åkte som passagerare till vändspåren. Där aktiverade jag min hytt och efter några minuter kunde jag köra tillbaka till Centralen. Vi hamnade på spår 12b varifrån tåget skulle avgå. Föraren från den andra hytten kom fram och tog över eftersom han skulle köra vidare. Jag kunde därmed gå till Pendeln för att ta mig ut till bilen i Hagalund. Nu är jag ledig i morgon, men på tisdag är det dags igen.