Lördag

Strax efter sex gick jag ner till hotellreceptionen för att äta min tidiga frukost. En knapp halvtimme senare var jag på väg till fots mot uppställningsbangården. En varm och skön sommarmorgon – lite skillnad mot i vintras då det var snö och kallt när jag gick samma väg. Väl framme hoppade jag upp i loket och gjorde en snabb klargöring av detsamma och så var det dags för ett bromsprov – ett så kallat grundprov eftersom tågsättet stått här hela natten. Vid ett grundprov kollar man först att huvudbromssystemet är tätt – en så kallad täthetskontroll – för att sedan kolla broms loss, broms till och broms loss på alla fordon i tågsättet. Det var lok plus åtta vagnar – total längd på 227 meter, så det blir lite att gå fram och tillbaka när man är själv. Under tiden jag höll på med bromsprovet dök ombordaren upp och började med sin klargöring av vagnarna.

När allt var klart var det bara att vänta på att vi skulle få växla oss ner till spår 2 varifrån vi skulle avgå klockan 8. Uppehållen på resan var Norrköping, Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje, Flemingsberg, Älvsjö och slutligen Stockholm C dit vi ankom några minuter före tidtabell till spår 18. När tågsättet var synat fortsatte jag ut till Hagalund där det efter toatömningen blev rundgång på spår 27. När loket var tillkopplat och tågvärmen påslagen för att vagnarna ska få sin elförsörjning slutade mitt arbete för dagen och jag kunde gå till parkeringen för att åka hem.