Onsdag

Ett tidigt pass förgyllde onsdagen – start redan klockan 5. Första uppdraget var att köra ner en Uppsala-pendel (9 vagnar samt lok i vardera änden) till Centralen och lämna över till föraren som skulle köra den.

Ungefär 20 minuter senare anlände morgonens första pendel från Uppsala och jag bytte av kollegan som kört och gick till andra änden för att förbereda mig. Vid tjugo i sju blev det avgång och jag satte fart mot Uppsala via Märsta och Knivsta. En timme senare avgick returen mot Stockholm och när vi ankommit Centralen igen lämnade jag över till näste förare som skulle köra ut tågsättet till Hagalund.

Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast. Vid tio över nio stod jag vid spår 18b för att byta av föraren på en X40 från Linköping och köra vidare till Gävle. När avgångstiden var inne och ombordaren stängt dörrarna rullade jag i väg. Precis när jag passerade signalen i änden av plattformen slutade tåget att accelerera och rullade bara. Det blev dessutom helt tyst i tåget. Efter några sekunder insåg jag vad som hänt – det hade blivit spänningslöst. Jag bromsade in och stannade vid nästa signal. När jag skulle ringa Fjärren för att kolla vad som hänt fick jag höra ett nödanrop från ett annat tåg. Det framgick att kontaktledningen hade brunnit av och ramlat ner på taket på ett stillastående tåg på spår 11 varvid det naturligtvis blivit kortslutning. Jag tänkte att nu blir vi stående här ett bra tag, men efter bara ungefär fem minuter hade spänningen kommit tillbaka där jag stod. Eldriften hade sektionerat bort felstället och kunde därmed koppla in spänningen igen till övriga spår på Centralen. Vi kunde därmed fortsätta norrut med bara sju minuters försening – det hade kunnat vara mycket värre. Senare visade det sig att det var en duva som tydligen hade råkat kortsluta kontaktledningen så illa att den helt enkelt brann av.

Tåget hade uppehåll på Arlanda och i Uppsala och vi ankom spår 3 på Gävle C fyra minuter efter tidtabell. Där gick jag till andra änden och förberedde återfärden medan städpersonal snyggade till inuti tågsättet. Vid tjugo över elva lämnade vi Gävle med uppehåll på samma platser som på uppfärden. Ankom till spår 19 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell och jag bytte ände igen medan ombordaren synade. Sen körde jag ut till Hagalund där jag efter toatömningen parkerade på spår 11 i Nya Vagnhallen. Tågsättet skulle snart ut i trafik igen, men för min del återstod bara att gå mot utgången och sedan ta bilen för att åka hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.