Torsdag

Egentligen skulle jag även idag ha börjat tidigt, men i förra veckan blev passet utbytt så jag skulle få börja lite senare på förmiddagen. I förrgår ringde Personalplaneringen och undrade om jag kunde tänka mig ytterligare ett byte så att jag började ännu senare och så blev det.

Dagens pass började vid halv två och det var korta loktåg – 3 vagnar – 95 meter – som gällde idag. Jag gick ut till spår 29 där tågsättet stod och så körde jag ner till spår 12a på Centralen när det var dags. Strax efter halv tre avgick vi mot Hallsberg med uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker längs vägen. När vi lämnat Flemingsberg kom vi fram till en stoppsignal och precis när jag stannat slog den om till kör (grönt). I Södertälje möttes vi av ytterligare en stoppsignal och sen igen i Järna. Det visade sig att Tågklarerarnas stödsystem av någon anledning inte tyckte om mitt tågnummer och därför fungerade inte automatiken utan all hantering av mitt tåg från Tågklarerarnas sida fick göras manuellt. Och eftersom det hade varit och fortfarande var mycket strul i tågtrafiken så hann de inte med riktigt och resultatet blev alltså att vi råkade ut för stoppsignaler med jämna mellanrum. Allt detta gjorde att vi blev mer och mer sena eftersom det tar tid att bromsa in och stanna och sedan komma upp i fart igen. Dessutom råkade vi ut för en vägövergång efter Gnesta där bommarna hakat upp sig och inte fällts ner som det var tänkt. Som tur var fungerade ljud- och ljussignalerna i alla fall så trafiken stod still när jag sakta passerade vägövergången.

Under några timmar efter lunch hade det varit stopp i trafiken mellan Katrineholm och Hallsberg på grund av en olycka, men när vi anlände till Katrineholm hade man precis släppt på trafiken igen och vi var nog i alla fall sex tåg på rad på sträckan. Vi hade ett godståg framför oss så det gick inte att köra in någon tid. Till spår 4 i Hallsberg ankom vi elva-tolv minuter efter tidtabell och jag blev direkt avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att äta min matlåda. Det blev ingen långrast direkt för jag skulle byta av föraren på nästa loktåg från Stockholm, så när jag ätit färdigt tog jag en kopp kaffe med mig och gick tillbaka till järnvägsstationen. Precis när jag kom fram till spår 4 rullade loktåget in och stannade. Jag bytte av föraren och växlingspersonalen kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång. När loket var på plats i andra änden av vagnarna och bromsprovet avklarat var det bara att invänta avgången vid fem över sex.

Resan tillbaka gick helt utan konstigheter. Uppehållen var desamma som under färden till Hallsberg. Till spår 17b på Stockholm C anlände vi fyra minuter före tidtabell och när ombordaren synat färdigt kunde jag köra sista biten ut till Hagalund, där det som vanligt blev toatömning. Sen hamnade jag på spår 28, där växlingspersonal kopplade loss loket och så fick jag göra rundgång igen. När loket var tillkopplat var dagens arbetspass över och jag gick mot utgången för att åka hem.