Hade väckning vid kvart över fem och gjorde mig i ordning. Tog sedan frukostpåsen i kylskåpet och gick till dagrummet för att äta. Därefter var det dags att gå ut på uppställningsbangården där mina två X40-enheter stod ihopkopplade på spår 10. Jag klargjorde dessa och när det var klart ringde jag Fjärren för att få växla mig ut till plattform. Väl framme på spår 5b var det bara att invänta avgång.
Det var verkligen inte många som skulle åka från Hallsberg den här morgonen men i Örebro var det många som ville med och många även i Eskilstuna. Uppehållen var samma som när jag körde till Örebro under gårdagen men idag så tillkom även Kumla och Örebro Södra förstås.
Inga konstigheter under resan förutom att ett fotsteg fastnade i plattformskanten i Södertälje, men efter en snabb språngmarsch av ombordaren fram till det aktuella stället så lyckades nästa försök att få alla dörrar stängda och fotstegen infällda och vi kunde komma iväg. Framme på spår 19 på Centralen i Stockholm blev jag avbytt av en Eskilstuna-förare som efter en halvtimme skulle köra tillbaka mot Eskilstuna och Arboga. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha min drygt två timmars långa rast där.
Vid kvart över tolv rullade ett loktåg från Mora in på spår 6 och jag bytte av föraren. Därefter gjorde jag rundgång, det vill säga kopplade loss loket, körde runt det via spår 7 och kopplade till det i andra änden. Efter att bromsprovet var klart körde jag ut till Hagalund, fick toaletterna tömda och hamnade på spår 24. Där väntade en så kallad ”lokavhängare” ur depåpersonalen som kopplade loss loket igen och så fick jag köra runt loket till andra änden där loket åter kopplades till. Nu var tågsättet klart för nästa uppdrag. Mitt arbete för dagen – och för den här veckan – var därmed slutfört och jag kunde gå till parkeringen för att åka hemåt. Nu är det ledigt två dagar men på tisdag jobbar jag igen.