Tisdag

Började strax före halv tre på eftermiddagen i Hagalund och var där i god tid så att jag hann sitta och ta en kaffe och prata med kollegor innan det var dags att gå ut till spår 32 där mitt 269 meters loktåg stod uppställt. Det var en lång Uppsala-pendel med 9 vagnar och lok i båda ändar. Efter att ha kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen och där fick jag byta ände för att vara klar för avgång vid tjugo i fyra.

Det blev inte grönt i signalen som det brukar bli nån minut före avgång så jag fick ringa Fjärren och då visade det sig att jag skulle få en order om nedsatt hastighet förbi Karlberg på grund av obehöriga i spårområdet. När jag fått ordern blev det grönt och sedan fick jag köra max 30 km/h förbi Karlberg ända bort till Solna. Vi tappade ungefär 10 minuter på allt detta. Resten av sträckan gick utan problem och förseningen höll i sig ända till Uppsala C. Där bytte jag ände och precis när jag var klar var det dags för avgång så vi kom i väg i rätt tid. Inga konstigheter på tillbakavägen och nu var det normal hastighet som gällde förbi Karlberg. Blev avbytt på Centralen och hade ungefär en timmes rast i Personallokalerna då jag åt innehållet i matlådan och tog det lugnt.

Tjugo över sex var det dags att gå ner till spår 3 igen för att byta av föraren på ett annat men likadant tåg som ankom från Uppsala och vid tjugo i sju blev det avgång. Resan avlöpte helt enligt planen och när vi ankommit till spår 4 i Uppsala och alla resenärer lämnat tåget låste ombordarna dörrarna eftersom tågsättet skulle stå uppställt där under natten. När jag låst loket gick jag bort till hotellet för att checka in.

Innan jag somnade kollade jag på den spännande U21 EM-finalen mellan Sverige och Portugal som stod 0-0 efter full tid och efter förlängning, så det blev straffar. ”Vi” vann EM-guld efter att vår målis räddat den sista straffen 🙂