Söndag

Den här dagen gick helt i dubbeldäckarens tecken. Började strax efter klockan nio med att klargöra två multipelkopplade X40-enheter – en 3-vagnars och en 2-vagnars – som stod på spår 20 på bangården. Allt gick enligt plan och när jag var klar kunde jag köra ner till Centralen och spår 12a varifrån vi skulle avgå efter halv elva.

Tåget gick till Arboga men jag körde bara till Eskilstuna med uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs. Det var en riktigt fin och varm sommardag och mycket folk som åkte med oss och när jag tittade ut ur hytten i både Läggesta och Strängnäs blev jag lite förvånad att så många resenärer steg av vid dessa stationer. Framme på spår 2 i Eskilstuna blev jag avbytt och gick direkt till Personallokalerna för att ha knappt två timmars rast där.

Vid kvart i två gick jag ut till spår 2 igen för att lösa av föraren på nästa tåg från Stockholm. Även det var multipelkopplade X40-enheter (3+2 vagnar). Efter knappt 20 minuter var det avgång mot Kungsör och Arboga. Framme på spår 1 i Arboga hade vi 50 minuters uppehåll innan återfärden och då passade ombordarna och jag på att gå och fika. Eller vi skulle ha fikat men Caféet i stationsbyggnaden var stängt så vi fick gå till en mataffär och köpa glass i stället.

Tåget från Göteborg som vi hade anslutning med var ungefär 20 minuter försenat så vi fick stå kvar och invänta det. Det var ungefär 90 resenärer som skulle byta till vårt tåg i Arboga – mycket beroende på att det nu är banarbete och helt avstängt mellan Bålsta och Stockholm på Mälarbanan. Enda sättet att åka tåg hela vägen till Stockholm (om man åker med regionaltågen från Göteborg via Örebro och Västerås) är att byta i Arboga och åka söder om Mälaren, annars blir det ersättningsbuss från Bålsta.

Tåget från Göteborg och det jag körde avgick från Arboga exakt samtidigt och vi åkte parallellt på varsitt spår fram till Valskog, där våra spår skildes. Inte ofta det händer att man kör bredvid varandra på det sättet så pass lång sträcka.

Nu skulle jag köra hela vägen tillbaka till Stockholm. Vi avgick sent från Arboga men tack vare ett i tidtabellen längre uppehåll i Eskilstuna kunde vi avgå därifrån i rätt tid. Nu var det riktigt mycket folk som steg på längs vägen. Trots att det fanns nästan 400 sittplatser var det fullt med stående i tåget och det innebar att uppehållen tog extra tid.

Strax efter klockan 17 ankom vi till spår 17b på Stockholm C. Det här tåget skulle vändas i Karlberg och eftersom det var multipelkopplat utan möjlighet att gå inuti från ena änden till den andra fick en förarkollega hoppa in i bakersta hytten på Centralen. När ombordarna var klara med syningen körde jag fram till vändspåren i Karlberg medan städpersonal höll på att fixa till invändigt. I Karlberg avaktiverade jag min hytt och kollegan aktiverade i sin ände. Snart var vi på väg tillbaka till Centralen, där jag tog min ryggsäck och steg ur. Nu återstod bara passresa med pendeltåg ut till Ulriksdal och sedan en promenad till parkeringen i Hagalund där jag satte mig i bilen och åkte hem.

I morgon är jag ledig men på tisdag jobbar jag igen.