Torsdag

Började inte förrän vid halv ett idag, så jag fick sovmorgon. Väl på jobbet kom det trafikinfo om att det var kontaktledningsfel och stopp i trafiken mellan Gnesta och Flen. Enligt infon skulle det komma att bli långvarigt så man planerade för att leda om trafiken andra vägar. Jag skulle inte bli direkt drabbad eftersom jag skulle köra loktåg till Norrköping via Nyköping, men alla tåg på sträckan Stockholm – Katrineholm – Norrköping skulle bli omledda över Nyköping och då blir det trångt eftersom Nyköpingsbanan är enkelspårig.

Nåväl jag gick ut till spår 32 på bangården där mitt tågsätt om 95 meter – lok och 3 vagnar – stod och väntade. Körde sedan ner till Centralen och hamnade på spår 19a, vilket inte är vanligt när man ska avgå söderut, men på grund av problemen i närheten av Flen var de normala spåren upptagna av tåg som väntade på att bli omledda. Vid tjugo i två blev det avgång och som vanligt var det uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården. Fick mycket riktigt några extra möten längs Nyköpingsbanan och hade ett par snabbtåg framför mig. Ankom till spår 3b på Norrköping C nästan en kvart efter tidtabell och avbytande förare och jag hjälptes åt med rundgången. Därefter gick jag till Personallokalen för att ha min rast och då åt jag min matlåda.

Strax före halv sex gick jag ut till spår 6a där mitt nästa loktåg stod uppställt. Det var lok och fem vagnar – 148 meter och jag gjorde bromsprov, ett så kallat grundprov eftersom det stått uppställt mer än en timme. När jag var klar med alla förberedelser var det drygt en halvtimme kvar och jag kunde gå och ta en kopp kaffe. Vid halv sju lämnade vi Norrköping och även på tillbakavägen blev det utöver de planerade uppehållen en massa extra tågmöten i Åby, Getå, Kolmården, Ålberga och Sjösa. Till Stockholm C ankom vi dryga kvarten efter plan och när ombordaren och jag synat av inne i tågsättet kunde jag fortsätta ut till Hagalund, där jag slapp åka genom toatömningen eftersom tågsättet skulle snabbvända. Jag hamnade på spår 12 i Nya Vagnhallen och fick göra rundgång och lämnade sedan över till nästa förare som stod och väntade.

För mig återstod bara att gå till utgången och sätta mig i bilen och åka hem.