Tisdag

Idag hade jag ett arbetspass som började och slutade på Centralen, så efter att ha parkerat bilen i Hagalund vid sextiden gick jag till Ulriksdal för att ta pendeln. På grund av dataavbrott fick jag ta ut tågorder på papper – tur att det finns reservsystem 🙂

Vid tjugo över sju rullade tåget från Arboga och Eskilstuna bestående av två multipelkopplade trevagnars X40:or in på spår 19b. Jag hoppade in i den bakersta hytten och när alla resenärer lämnat tåget körde föraren bort till vändspåren i Karlberg. Det går inte att gå invändigt mellan multipelkopplade motorvagnar utan man måste ut för att komma in i det andra fordonet. Av säkerhetsskäl ska vi undvika att gå ut ur tåget på vändspåren i Karlberg eftersom det kan vara trafik på båda sidor om tåget och det inte finns någon plattform där.  Därför är vi två förare vid vändningar av multade fordon – en kör från Centralen till Karlberg och den andre kör tillbaka i andra riktningen.

Jag körde alltså tillbaka till Centralen och skulle sedan fortsätta att köra till Eskilstuna och tillbaka med samma tågsätt. Vid tio i åtta blev det avgång från spår 12a och på vägen hade vi uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs. Framme på spår 1 i Eskilstuna var det bara att gå till andra änden och elva minuter efter ankomsten var det avgång igen. Efter att ombordarna synat tågsättet på spår 19b på Stockholm C kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Där blev det som vanligt toatömning och efter ganska lång tids väntande på ett loktåg som kom efter mig till Hagalund och som dessutom skulle göra rundgång kunde jag till slut parkera i södra änden på spår 12 i Nya Vagnhallen. Orsaken till att jag fick vänta med att parkera var att mitt tågsätt skulle iväg först – annars hade jag blivit inparkerad.

Jag gick till Personallokalerna för att ha min en och en halv timmes rast och passade då på att prata med kollegor och äta min lunchlåda. Klockan ett var jag på väg tillbaka till Nya Vagnhallen – jag skulle ha samma tågsätt. Körde ner till Centralen och där blev det ånyo avgång mot Eskilstuna – ”same procedure” … Framme i Eskilstuna blev jag avbytt och gick upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast. Tio i fyra ankom nästa tåg från Stockholm – även det multipelkopplat men det bestod av en tvåvagnars- och en trevagnarsenhet. Jag bytte av föraren och gick till andra änden och efter elva minuter var vi på väg mot Stockholm igen.

Framme på Stockholm C stod instruktören som jag hade på X40-kursen förra året och väntade på att få hoppa in i den bakersta hytten. När syningen var klar körde jag fram till vändspåren i Karlberg och sedan var det bara för mig att åka som passagerare tillbaka till Centralen. Mitt arbetspass var nu slut och jag tog pendeln för att komma ut till Hagalund. Där satte jag mig i bilen och åkte hem. I morgon är jag ledig men sen blir det arbete torsdag till söndag.