Första arbetspasset efter helgen inleddes klockan halv åtta på morgonen det vill säga sovmorgon jämfört med förra veckan 🙂
Ute på bangårdens spår 21 stod mitt 95 meters loktåg (3 vagnar) och när jag kollat att allt var i sin ordning körde jag ner till spår 11 på Centralen varifrån vi skulle avgå strax efter halv nio. Resan till Hallsberg gick utan problem och uppehållen i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm samt Vingåker avverkades som planerat. Ankom i rätt tid till spår 4 i Hallsberg och där fick jag göra rundgång med loket. När föraren som skulle köra tillbaka till Stockholm dök upp gjorde vi bromsprov och därefter kunde jag gå bort till Personallokalerna för att ha tre timmars rast.
Några minuter efter halv tre stod jag vid spår 5a för att lösa av föraren på en ankommande X40. När ombordaren lämnat klart stängde jag dörrarna och fick växla undan till spår 6a, som inte har någon plattform. Detta för att inte stå i vägen för andra tåg under den timme som var kvar till avgången. Vid kvart i fyra avgick vi från spår 5b och nu körde jag en annan väg tillbaka mot Stockholm. Uppehållen var Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg innan vi ankom till Stockholm C och spår 19b några minuter efter tidtabell. Där blev jag avbytt och kunde direkt ta pendeln ut till Ulriksdal och sedan fortsätta till fots bort till parkeringen i Hagalund, där bilen stod.