Veckan avslutas med två tidiga pass – båda med start före fyra. Dagen började med att klargöra en X2:a som skulle gå till Göteborg.
De båda toaletterna i en av vagnarna fungerade inte och depåpersonalen och jag försökte på alla sätt få igång dem, men icke sa nicke. Det blev ont om tid och jag var tvungen att köra ner till Norra Bantorget där Cateringservice väntade på att få furnera tåget. Jag gick till vagnen för att sätta upp lappar att toaletterna var avstängda, men då hade toaletterna hoppat igång 🙂 så lapparna behövdes inte … Hur länge toaletterna sedan verkligen fungerade förtäljer inte den här historien – hur som helst så lämnade jag lapparna till ombordpersonalen i fall att …
När det var klart på Norra Bantorget fortsatte jag fram till spår 10 på Centralen där jag lämnade över till en förarkollega som skulle köra till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då åt jag ett par mackor som en andra frukost.
Vid kvart över sju gick jag ner till spår 3 där ett Uppsala-tåg var på ingående och jag löste av föraren. Tågsättet bestod av sex vagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden. Då blir det ett enormt drag när man ska iväg 🙂 Loken fungerade dessutom väldigt bra ihop så det var verkligen inga problem att hålla tiden.
Efter att ha varit i Uppsala och vänt kom vi åter till spår 3 i Stockholm, där ombordarna synade eftersom jag skulle köra ut tågsättet till Hagalund. Kunde lämna Centralen drygt fem minuter före tjänstetågets tidtabell men kom bara till Norra Bantorget, där signalen visade ilsket rött. Det var tydligen en enorm kö ut till Hagalund och jag blev stående där i 25 minuter innan jag sakta fick börja rulla igen. Efter sedvanlig toatömning hamnade jag på spår 19 där jag lämnade tåget och gick mot utgången. Därmed var dagens arbete slut och jag kunde åka hem.