Tisdag

Efter några lediga dagar var det åter vanlig arbetsdag och dagen till ära började jag tio över fem. Jag var som vanligt på plats i god tid så jag hann med frukostmackor, ett par koppar kaffe, utrensning av gamla dokument i ryggsäcken samt rensning av inkorgen i mailen innan det var dags att gå ut till spår 14 i Nya Vagnhallen, där min X2:a var uppställd.

När klargöringen var klar körde jag ner till Norra Bantorget för furnering och sedan blev det avgång från spår 10 vid tjugo över sju. Nu har man stängt av en av Årstabroarna för renovering och det innebär att det endast återstår två av fyra spår mellan Stockholm Södra och Årstaberg. Jag fick dessutom köra via Älvsjö Godsbangård och även om det var planerat så tog det extra tid och jag blev några minuter sen mot tidtabellen. Det var inga uppehåll innan Hallsberg, där jag skulle bli avbytt så det var bara att försöka hålla så hög fart som möjligt. I Katrineholm var det lite spårbrist och jag fick kryssa mellan spåren för att ta mig förbi och tappade lite av den tid jag kört in.

När jag lämnat över tåget till näste förare gick jag till Personallokalerna för att ha min rast och då åt jag också min matlåda eftersom magen tyckte att det var dags för lunch trots att klockan bara var strax efter nio.

Vid elva gick jag tillbaka till stationen och bytte av föraren på ett loktåg, som jag skulle köra. Strax före halv tolv lämnade vi Hallsberg och ungefär samtidigt dök det upp trafikinfo i telefonen om att det var stopp vid Årstaberg på grund av riven kontaktledning. Efter uppehåll i Vingåker, Katrineholm, Flen och Gnesta ringde Fjärren och meddelade att vi skulle få stanna vid pendeltågsplattformen i Mölnbo mellan Gnesta och Järna eftersom det var fullt vid plattformarna framför oss. Jag informerade resenärerna och vi kunde ha dörrarna öppna så att folk kunde sträcka på benen. Efter en kvart fick vi åka fram till nästa pendeltågsstation – Järna – och där fick vi stå lite längre.

Eftersom jag bara hade lok och tre vagnar med en längd på 95 meter, så blev det efter ett tag en plats ledig i Södertälje bakom ett annat tåg och vi fick flytta oss dit, men där skulle vi sedan bli stående en och en halv timme visade det sig. Våra resenärer tog rulltrapporna ner för att antingen ta pendeltåg in mot Älvsjö eller vänta på ersättningsbussarna som var beställda men som vi inte fått någon ankomsttid på.

Vid kvart över tre ringde Fjärren och ville att vi skulle fortsätta till Stockholm C eftersom man nu fått igång spänningen på ett av spåren vid Årstaberg. Till slut ankom vi spår 17b på Centralstationen ungefär två timmar och tjugo minuter försenade. Efter syningen körde jag ut till Hagalund, fick toaletterna tömda och hamnade på spår 18, där jag kunde lämna tågsättet och gå mot utgången för att åka hem.