Söndag

På väg till jobbet stannade jag till i Grillby och fikade med Marie, Tobias och svärföräldrarna. Även idag hade jag ett eftermiddags-/kvällspass och framme i Hagalund pratade jag lite med kollegor innan det var dags att gå ut till spår 32 där mitt loktåg stod. Det var sju vagnar och ett lok i vardera änden, men ena loket var ett ”draglok” som skulle dra ner mitt tågsätt till Centralen. Detta för att det är trångt på Centralen vid den här tiden på dagen och att det inte är möjligt att hålla spåret bredvid fritt så att man kan göra rundgång med loket. Jag hoppade alltså upp i det bakre loket och bara åkte med ner till spår 4 på Centralen. Väl där kopplade växlingspersonalen loss ”dragloket” i andra änden och så kunde jag fixa till mitt lok så att det var klart för avgång strax före halv fem.

Tåget jag körde hade Hallsberg som slutmål och på vägen var det uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla. Dessutom fick vi stanna för möte i Munktorp. Det tar ett tag innan man får pejl på hur tågsättet bromsar – alla tågsätt är lite olika beroende på hur många vagnar det är och vilken sorts bromsar de har (blockbromsar eller skivbromsar). Med 201 meters längd så tar det tid innan alla bromsar har gått till när man börjar bromsa och likaså tar det tid när man vill lossa bromsarna men det gick ganska bra efter några uppehåll tycker jag.

Framme på spår 5a i Hallsberg tog växlingspersonalen över och jag kunde gå bort till Personallokalerna i småregnet och snålblåsten för att ha min entimmes rast. Strax efter åtta var det dags att gå tillbaka till stationen och efter lite väntan i blåsten kom så en multipel X40 (dubbeldäckare) bestående av en trevagnars- och en tvåvagnarsenhet från Göteborg. Jag bytte av föraren och satte sedan fart mot Stockholm samma väg som jag körde loktåget tidigare.

När jag precis hade fått upp farten efter att ha stannat i Bålsta ringde fjärren och meddelade att jag skulle få stanna till vid infartssignalen till Bro. Orsaken var ett spårfel (dåligt spårläge) och jag fick max köra 30 km/h förbi Bro. Det gjorde att vi tappade drygt 10 minuter mot tidtabell och av det hade jag lyckats köra in någon minut när vi sedan anlände till spår 11 på Stockholm C. Efter att ombordarna hade synat inne i tåget stängde vi dörrarna och så återstod bara att köra ut till Hagalund, få toaletterna tömda och sedan parkera på spår 21.

När klockan nästan var midnatt kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem.