Puh – den här veckan börjar också med tidiga pass … Jag fick i alla fall sova till halv tre i morse och arbetspasset började strax före fem. Mitt loktåg – Rc6-lok plus fem vagnar – stod på spår 33 på bangården och efter att ha klättrat upp i loket kollade jag att allt var som det skulle.
Körde ner till spår 7, där växlingspersonalen, som för övrigt liftat med mitt tåg från Hagalund och alltså redan var på plats, kopplade loss loket och jag kunde göra rundgång. När det var kopplat och klart i andra änden och efterföljande bromsprov utfört var det bara att vänta på att klockan skulle bli fem i sju så att det blev avgång. Precis som för någon vecka sedan var detta ett regionaltåg med Göteborg som slutmål och jag skulle köra till Hallsberg med uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S samt Kumla. När jag blivit avbytt gick jag upp till Personallokalerna för att ha ungefär en och en halv timmes rast.
Vid tjugo i elva stod jag vid spår 3 och väntade på ett Intercitytåg från Göteborg, som jag skulle köra till Stockholm. Idag var det ett kort och behändigt tågsätt – Rc6 samt tre personvagnar – 95 meter långt. Enda uppehållet innan Stockholm var Södertälje och det var inga problem att hålla tidtabellen. Framme på spår 17 på Centralen lämnade resenärerna tåget och jag kunde sedan fortsätta fram till Norra Bantorget för att avfurneras. Därefter körde jag till Hagalund, passerade genom toatömningen och hamnade sedan på spår 31 där depåpersonalen kopplade loss loket. Det fick jag sedan köra till spår 24 och parkera eftersom det senare under eftermiddagen skulle ut igen. Vid halv två kunde jag gå mot bilen för att åka hem.