Fredag

Sista arbetspasset den här veckan började kvart över fem. Det känns verkligen att jag haft tidiga pass den senaste tiden och på något sätt anpassar man sig till det, men det ska bli riktigt skönt att få sova ut i helgen 🙂

Började med att gå ut till min X2:a på spår 26 som jag skulle klargöra. I bistrovagnen hade komfortdatorn stannat så ventilation, handfat och toalett fungerade inte. Jag pratade med driftstöd och det hade tydligen varit problem med denna vagn tidigare. Fick starta om datorn några gånger innan den i alla fall var igång tills jag gick därifrån. Körde sedan ner till Norra Bantorget för furnering. Ombordpersonalen kom och jag informerade om komfortdatorn i bistrovagnen. Vid tjugo över sju rullade jag fram till spår 10 och tio minuter senare satte jag fart iväg från Stockholm. Det här tåget hade Göteborg som slutmål med två stopp längs vägen – Hallsberg och Skövde. Jag skulle köra till Hallsberg där en förare från Göteborg väntade på att få köra resten av sträckan.

Mellan Gnesta och Flen såg jag en bonde i en traktor som var ute och plöjde på en åker, så våren måste vara i nära antågande 🙂 Fick även info från SJs Trafikledning om att det var obehöriga i spåret mellan Flen och Katrineholm, så jag förstod vad som väntade och plockade fram en orderblankett i förväg. Mycket riktigt så väntade en stoppsignal på första driftplatsen efter Flen och jag fick fylla i orderblanketten efter tågklarerarens anvisningar. Nu var det högst 40 km/h som gällde fram till nästa driftplats – en sträcka på ungefär sju kilometer. Jag skulle också hålla ögonen öppna för att se om jag såg någon person i spårområdet. Lyckligtvis såg jag ingen och det gjorde inte tåget före mig eller de tåg jag mötte heller, så vederbörande hade förmodligen gått därifrån. Dock kostade allt detta tid och nu var jag tolv minuter efter tidtabell. När jag stannade i Hallsberg och lämnade över spakarna var jag tio minuter sen.

Gick därefter till Personallokalerna för att tillbringa min tvåtimmars rast där. Vid kvart i elva gick jag tillbaka till spår 4 på järnvägsstationen och bytte av föraren som precis gjort rundgång på ett loktåg. Strax före halv tolv var det avgång tillbaka mot Stockholm med lok och tre vagnar och med uppehåll i Vingåker, Katrineholm, Flen, Gnesta, Södertälje och Flemingsberg innan vi ankom spår 18b på Stockholm C. När det var synat och klart körde jag ut till toatömningen i Hagalund och hamnade sedan på spår 21 där det blev rundgång med loket. Nu var det hög tid för att åka hem och ha en ledig helg!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.