Onsdag

Så var det dags för tågkörning igen och dessutom tidiga pass även den här veckan. I morse började jag kvart över fyra, vilket innebar väckning hemma vid halv två. På jobbet hann jag som vanligt med lite frukost innan det var dags att skriva ut ordrar och ringa Platskontrollen. Min X40 (dubbeldäckare) skulle stå på spår 46 (utanför motorvagnsverkstaden) alltså nästan längst bort på bangården, men när jag kom dit hade verkstaden inte kört ut den, så jag fick vänta ungefär 10 minuter innan den dök upp ute.

Klargjorde tågsättet – en trevagnars enhet – och strax före halv sex kunde jag åka ner till spår 6 på Centralen. Där bytte jag ände och sedan var det bara att invänta avgången vid fem i sex. Destinationen var Hallsberg via norra vägen med uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla. Det var inga problem att hålla tiden idag. När jag strax efter klockan åtta stannat på spår 5a i Hallsberg och ombordaren synat klart stängde jag dörrarna och ringde tågklareraren som meddelade att tågsättet inte fick stå kvar vid plattform utan vi var tvungna att växla ut på uppställningsbangården bredvid järnvägsstationen. ”Vi” – det var jag och mitt avbyte som skulle köra X40:an tillbaka till Stockholm efter en timme. Avbytet var också min handledare som jag hade under den sista praktiken på lokförarutbildningen då jag var i Hallsberg. Vi hjälptes åt att växla lite smidigt genom att sitta i varsin hytt och kunde på så sätt snabbt byta riktning för att ta oss ut på uppställningen. När vi växlat klart hjälptes vi åt att stänga av ett fotsteg vid en av dörrarna som indikerades som felaktigt och så hann vi med att fika och prata lite. Sen var det dags att växla ut igen, men det fick min förre handledare klara själv eftersom det samtidigt också var dags för mig att gå till spår 4 för att byta av föraren på ett trevagnars loktåg som jag skulle köra tillbaka till Stockholm.

Jag gjorde mig klar och tjugo i tio var det avgång. Nu körde jag södra vägen via Vingåker, Katrineholm, Flen, Gnesta, Södertälje och Flemingsberg. Några minuter före tidtabell stannade jag på spår 19b på Stockholm C och släppte av alla resenärer. När jag fått klart av ombordaren fortsatte jag ut till Hagalund där det blev toatömning och sedan rundgång med loket. Så här runt klockan 12 var det många tågsätt på bangården och jag fick stå och vänta ungefär 10 minuter innan ett tåg åkte iväg så att jag kunde använda det spåret för att köra runt till andra änden av vagnarna. När loket och vagnarna kopplats ihop igen var dagens pass över och jag lämnade loket och gick till parkeringen för att åka hem.