Ett eftermiddags-/kvällspass stod till buds idag eftersom gårdagens arbete slutade strax före midnatt. Strax efter klockan 15 gick jag ut till spår 12 i Nya Vagnhallen, där X2:an stod som jag skulle klargöra. Nu är avisningen i full gång för att hålla tågen rena från is och snö som annars kan skapa stora problem, så det är väldigt varmt inne i hallen. Man blir svettig direkt när man kommer in från kylan utanför – och dessutom immar glasögonen igen 🙂
Ett annat problem som uppenbarar sig är att det blir övertryck i bromssystemet, när ett tåg med kall luft i bromssystemet kommer in i värmen. Då går det inte att få loss på bromsarna utan man får gå och lossa dem manuellt vid styrventilen i varje vagn. När man har gjort det fungerar allt som det ska igen. Jag hade lite andra felindikationer också som även de berodde på den höga värmen inne i hallen.
När jag var klar och allt fungerade som det skulle körde jag ner till Norra Bantorget för furnering och sedan rullade jag fram till avgångsspår 10 på Centralen där föraren som skulle köra till Göteborg väntade. Sedan blev det rast i en dryg timme som jag tillbringade i Personallokalerna med att äta min matlåda.
Vid halv sju var det dags att gå till spår 17b för att ta emot en X2:a från Göteborg. Jag körde till vändspåren i Karlberg, bytte ände och fick vänta där ungefär en halvtimme innan jag fick rulla ner till Norra Bantorget för stödfurnering. Kvart över åtta körde jag ånyo fram till spår 10 på Centralen där samme Göteborgsförare, som jag för knappt två timmar sedan löste av, väntade på att få köra hem igen. Jag fick ytterligare en dryg timmes rast innan det var dags igen för att gå ner till spår 17b och ta emot ännu en X2:a från Göteborg.
När ombordarna synat färdigt körde jag fram till avfurneringen på Norra Bantorget och när det var klart återstod bara sträckan ut till Hagalund, där jag efter toatömningen hamnade på spår 25. Så var den arbetsdagen slut och jag kunde åka hemåt i snöfallet.