Söndag

Kvart över tolv började jag idag. Det var dags att få köra loktåg till Dalarna igen, något som jag väldigt gärna gör. Det är en trevlig och fin bana och vacker natur och dessutom är det loktåg – och enkelspår efter Uppsala, så det blir lite tågmöten 🙂

Dagen till ära var det hela åtta (8) vagnar i tågsättet och inklusive Rc6-loket blir längden då hela 227 meter. När jag gått ut till spår 20 i Hagalund och kollat att allt var ok, var det snart dags att åka ner till spår 6 på Centralen. Där blev det rundgång med loket och vid kvart i två blev det avgång. Tågets destination var Mora men jag skulle bara köra till Borlänge och uppehållen längs vägen var de vanliga: Arlanda, Uppsala, Sala, Avesta-Krylbo, Hedemora och Säter. Det var mycket folk som reste med tåget och uppehållen på Arlanda och i Uppsala tog längre tid än planerat – både på grund av att det var många resenärer – och mycket bagage – som skulle på men även för att tåget var extra långt och det tar tid för folk att hitta sin vagn att gå ombord i.

När jag rullade in mot Uppsala hade solen kommit fram och resten av resan företogs i vackert vinterväder!

Lite längre norrut var banan helt snötäckt

Framme i Borlänge lämnade jag över till en förare från Faluns åkstation som skulle köra resten av resan till Mora och sedan tillbaka till Borlänge igen. Jag gick till Personallokalen för att äta min matlåda och fortsatte sedan till hotellet i centrum, där jag skulle tillbringa två och en halv timme tills det var dags att gå tillbaka till järnvägsstationen.

När Falu-kollegan stannade på spår 4 strax före klockan 20 var det ungefär en kvart senare än planerat och orsaken var ett växelfel i Tällberg och även ett signalfel vid infarten till Borlänge. Förseningen gjorde att vi kom i otakt med de planerade tågmötena och fick  stanna extra i Broddbo norr om Sala för att möta Falu-tåget som vi egentligen skulle ha mött under ordinarie uppehåll i Sala. Allt detta gjorde att vi till slut anlände till Stockholm C ungefär 20 minuter efter tidtabell. Där blev det som vanligt rundgång med loket för att kunna köra ut till Hagalund.

Det blev sedvanlig toatömning – något som tar lite extra tid när det endast är en person i tjänst i tömningen och man kommer med 8 personvagnar.

När vagnarna var tömda hamnade jag till slut på spår 19, där jag kunde lämna tåget och gå mot utgången för att åka hem.