Började strax efter fem med den vanliga pappersexercisen. Då hade jag redan hunnit med att äta mina frukostmackor och ett par koppar kaffe. Lite småprat blev det också med andra morgonpigga kollegor innan det var dags att gå ut till spår 17 på bangården där min X2:a stod. Jag skulle klargöra tågsättet och började med det yttre varvet. Det var riktigt halt på ena sidan så jag fick ta det rejält försiktigt för att inte halka omkull.
När jag sedan var klar även med den invändiga klargöringen var det dags att åka ner till Norra Bantorget för furnering. När det var klart körde jag fram till spår 12a på Centralen varifrån avgången skulle ske. Min chef slöt upp och skulle ha så kallad medåkning med mig idag. Man kan säga att det är en liten informell variant av ett medarbetarsamtal. Efter att vi lämnat Stockholm vid tjugo över sju var det ett kort uppehåll i Flemingsberg innan jag kunde öka farten och ”styra” söderut.
När vi kom till Katrineholm lyste infartssignalen ilsket rött och jag stannade och ringde Fjärren. Jag fick då reda på att det setts barn i spårområdet och fick order om att köra i max 10 km/h inne på Katrineholms driftplats (”station”). När jag kommit så långt att jag var på väg förbi plattformen blev jag uppringd av nästa fjärrtågklarerare, Fjärren i Norrköping, som meddelade att det var problem med kontaktledningen vid Åby, strax före Norrköping, och att jag skulle stanna vid plattform i Katrineholm och stå kvar där tills vidare. Vi kunde därmed öppna dörrarna och låta folk sträcka på benen och ta en nypa frisk luft, medan felavhjälpningen av kontaktledningen i Åby pågick. Efter ungefär en timme var felet åtgärdat och vi kunde fortsätta vår resa. Min chef fick kliva av i Norrköping för att hinna med nästa norrgående snabbtåg och där ha medåkning med en av mina Hagalundskollegor. Jag blev avbytt när jag stannat i Linköping och eftersom tåget nu var en timme försenat fick jag gå till Personallokalerna för att bara ha en timmes lunchrast mot de planerade två timmarna.
Strax efter klockan 11 var jag tillbaka på stationen och bytte av föraren på en ankommande X2:a från Malmö. Den körde jag tillbaka till Stockholm C med uppehåll i Norrköping och Flemingsberg. När jag stannat på spår 17b blev jag avbytt och kunde gå till pendeln för att åka ut till Hagalund och därmed sluta arbetet för dagen.