Måndag

Dagens arbetspass bjöd på X40 för hela slanten och började vid halv tre på eftermiddagen. Först skulle jag klargöra en multipel X40 som stod på spår 36 på bangården i Hagalund. När jag kom ut och aktiverade förarhytten hördes ett pysande bakom en lucka. Jag ringde driftstöd som skickade ut en reparatör och efter lite felsökning så visade det sig vara en ventil som fastnat i ett mellanläge. Efter lite motionerande av ventilen upphörde luftläckaget och allt var frid och fröjd igen 🙂

När klargöringen var klar körde jag ner till Centralen och lämnade över tågsättet till den väntande föraren. Jag gick till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast och då blev det tid att äta matlådan.

Vid tio i sex satt jag som passagerare i en X40 som skulle till Arboga. När vi kom till Eskilstuna bytte jag av föraren som kört från Stockholm och fortsatte till Arboga via Kungsör. Framme i Arboga blev det ett snabbt hyttbyte och snart var vi på väg tillbaka till Eskilstuna igen. När jag stannade på spår 1 i Eskilstuna kopplade en annan förare isär de båda X40-enheterna och så fick jag ta hand om den bakre som skulle vara kvar i Eskilstuna medan den andra föraren tog över den främre och körde vidare mot Stockholm. Jag växlade mig ner till bangården och multade (det vill säga kopplade ihop) med en annan X40 som redan stod där. Sedan tog jag min ryggsäck och gick tillbaka till stationshuset där jag fick ha rast i en knapp timme.

Klockan kvart i tio stod jag vid spår 1 och bytte av föraren på ankommande X40 från Arboga och efter några minuter blev det avgång mot Stockholm. Då jag stannat i Södertälje ringde tågklareraren och meddelade att ett tåg i andra riktningen precis hade kört på en älg mellan Flemingsberg och Södertälje. De ville att jag skulle kolla om älgen var död och i så fall ange en mer exakt position så att de kunde skicka ut personal för att ta bort kadavret. När jag passerade såg jag att älgen var död och jag meddelade var den låg.

När ombordarna synat tågsättet efter att jag stannat på spår 19b på Centralen i Stockholm stängde jag dörrarna och fortsatte ut till Hagalund, där det som vanligt blev toatömning och efter det parkering på spår 33. Därmed var måndagens arbete över och klockan hade redan blivit tisdag, så det var bara att ta bilen och åka hem i den stjärnklara kyliga natten. Nästa gång jag jobbar är ett tidigt pass på onsdag.