Fredag

Skulle egentligen ha varit ledig även idag, men Personalplaneraren ringde i onsdags och undrade om jag ville jobba lite övertid. Eftersom jag i alla fall skulle få vara ledig en dag (igår) så sa jag ja. Det blev ett jourpass på Centralen mellan klockan 11.30 och 19.30.

Jag parkerade som vanligt bilen i Hagalund och tog pendeln ner till Centralen. Där kunde jag till en början sitta och ta det lugnt och dricka kaffe och prata med kollegor. Strax före halv tre ringde Operativa Personalledningen och ville sätta mig i arbete. En X40 (dubbeldäckare) som befann sig i Hagalund drabbades av något akut fel och kunde inte sättas i trafik. Fordonsledningen planerade om lite grand och istället tog man en X40 som precis var på väg in till Centralen från Göteborg och satte in den på körningen som den som stod kvar i Haglund skulle ha gjort. Dock var ordinarie föraren kvar ute i Hagalund och kunde inte hinna in i tid till avgången och därför fick jag rycka in.

Jag gick ner till spår 12a och där kom precis tåget från Göteborg in. Jag bytte av föraren och vid kvart i tre rullade jag iväg – på ordinarie avgångstid. Den här veckan är det banarbete vid Strängnäs och därmed avstängt mellan Läggesta och Eskilstuna. Tåget jag körde skulle egentligen ha gått till Eskilstuna men som sagt blev slutstationen Läggesta. Där väntade bussar på att ta resenärer vidare och jag fick ”vakta” tåget en timme innan jag blev avbytt. Under tiden gjorde jag en reset på tågsättet det vill säga en omstart för att försöka få bort lite konstiga felindikeringar. Omstarten lyckades även om det tog lite extra lång tid för alla datorer att starta upp, men felindikeringarna försvann i alla fall. Jag kunde därmed gå till den lilla rastlokalen för att ha en timmes rast och då värmde jag och åt min matlåda.

Vid halv sex bytte jag av föraren på ett ankommande tåg från Stockholm, men min avgång var inte förrän klockan 18.45 så det var gott om tid. Tågsättet var tre stycken multipelkopplade X40:or med totalt 7 vagnar och 192 meter långt. Eftersom det är betydligt fler som åker från Stockholm på eftermiddagarna än som åker i andra riktningen, så stängde vi av de båda tvåvagnars enheterna och körde bara med den som hade tre vagnar öppen för resenärerna och det räckte gott och väl till. Det var dessutom bara en ombordare planerad på den här avgången.

När jag så stannade på Stockholm C blev jag avbytt och kunde gå direkt till pendeln för att åka ut till Hagalund och där ta bilen och åka hem. Nu väntar en arbetshelg med jobb både lördag och söndag.