Tisdag

Åkte hemifrån strax efter klockan 10 och dryga timmen senare klev jag in i Personallokalerna i Hagalund. Mitt pass började strax efter 12, så jag hade tid för kaffe och smörgås. Det dök upp info via SMS om störningar i trafiken – Helt stopp mellan Stockholm C och Stockholm Södra på grund av akut reparation av allvarligt spårfel.

Jag skulle egentligen börja med att klargöra en X2:a som skulle gå till Malmö, men på grund av spårfelet misstänkte jag att det skulle bli ändringar i planeringen. Ett telefonsamtal till Operativa Personalledningen besannade mina misstankar och jag fick sitta stand-by så länge och invänta ytterligare besked. Ungefär kvart i tre fick jag gå ut på bangården och köra ner en X2:a till Norra Bantorget för furnering och sedan leverera den till en väntande förare på Centralen. Då hade trafiken kommit igång igen söderut från Stockholm C, men det här tåget blev nästan en timme sent iväg.

Jag tog rast och åt min matlåda och efter någon timme var det dags att gå ner till spår 11 för att ta över en X2:a och köra den som direkttåg till Göteborg. Det var många försenade tåg på Stockholm C och många spårändringar vilket gjorde att en passagerare gick på vårt tåg fastän han skulle gått på tåget som stod på spåret bredvid – på andra sidan av plattformen. Istället för att som planerat åka mot Linköping hamnade han på ett tåg till Göteborg och som dessutom inte skulle stanna någonstans efter vägen. Vi bestämde oss för att stanna i Katrineholm och låta honom stiga av. På så sätt hade han större möjlighet att ta sig dit han ville än om han hade hamnat i Göteborg vid halv nio på kvällen.

I övrigt var det inga avvikelser under resan. Det var tidvis väldigt dimmigt med en sikt på under 50 meter. Vi anlände till spår 7 på Göteborg C exakt i rätt tid. Där lämnade jag tågsättet och gick till hotellet för att checka in. Det fick även den här gången bli hamburgare till kvällsmat.