Onsdag

Strax efter 10 började jag idag, men som vanligt var jag på plats i god tid så jag kunde ta ett par koppar kaffe och smörgåsar innan det var dags att aktivera sig. Även det här passet hade tid för klargöring inlagt, men jag skulle ha ett X2-tågsätt som körts från Malmö på morgonen och rullade in i Hagalund ungefär samtidigt som min arbetstid startade. Alltså kunde jag ta det lugnt några minuter extra innan det var dags att gå ut till spår 10 i Nya Vagnhallen, som oftast används för så kallade ”snabbvändningar” det vill säga för fordon som bara står i Hagalund en kort stund innan de ska iväg igen. När jag kom fram till X2:an mötte jag föraren som kört dit. Han var på väg för att ta rast. Städpersonalen höll på att fräscha till invändigt och tvättkillen gjorde rent framrutorna på förarhytten.

När allt var klart och tiden inne körde jag ner till Norra Bantorget för komplettering av furneringen – så kallad stödfurnering – och vid tio över tolv var det dags att åka fram till avgångsspåret som idag var spår 11. Sen blev det avgång och jag körde söderut. Det här tåget kör vi (Hagalund-lokförare) ända till Nässjö – annars är det oftast förarbyte för vår del i Linköping. Senaste gången jag fortsatte förbi Linköping var när jag körde med handledare i februari så det var ett tag sedan. Först var det som vanligt uppehåll för påstigande i Södertälje och sen i Norrköping och Linköping. Därefter stannade jag i Mjölby och när jag stannade på spår 4 i Nässjö tog en förare från Malmö över och jag kunde gå till hotellet bredvid järnvägsstationen för att ha mina tre timmars rast.

Efter att ha ätit pizza på en liten pizzeria mittemot hotellet tog jag det lugnt och kollade lite på TV på rummet och vid halv sex gick jag och tog en kopp kaffe i rastlokalen i stationshuset. Några minuter över sex rullade så min X2:a in söderifrån och jag satte mig vid spakarna och fortsatte norrut. Det här tåget hade inget uppehåll i Mjölby så Linköping var första anhalten och därefter Norrköping. Jag behövde inte stanna i Södertälje heller men däremot i Flemingsberg och sen kunde jag rulla in på Stockholm C ett par minuter före tidtabellen.

Efter att ha fått klart från ombordpersonalen skulle jag köra fram till Norra Bantorget för att avfurneras men när jag kört kanske 50 meter såg jag att växeln låg fel – tågklareraren hade lagt tågvägen så att jag inte kom intill plattformen. Så jag stannade och ringde och fick då backa tillbaka så att jag kom till ursprungspositionen. Sen kunde de lägga ny tågväg och jag kom till rätt ställe 🙂

När avfurneringen var klar körde jag ut till Hagalund och när jag passerat toatömningen fick jag köra till spår 48 och parkera eftersom tågsättet skulle in på verkstaden. Sen återstod bara bilresan hem.