Tisdag

Dagens pass började strax före halv åtta och snart var jag på väg ut till spår 34 på bangården där mitt tågsätt stod och väntade. Rc6-lok plus tre vagnar som skulle köras till Hallsberg med avgång från Centralen strax efter halv nio.

Strax innan Pålsboda, som är driftplatsen före Hallsberg, blev jag uppringd av fjärren som meddelade att en detektor larmat för att jag hade tjuvbroms på ett hjul på loket. Jag fick fortsätta fram till Hallsberg och där undersöka saken. Alla hjul var lika varma och inget var onormalt hett, så jag ringde och rapporterade det. Sedan kunde jag utföra rundgången och lämna över till föraren som skulle köra tillbaka mot Stockholm.

Rasten tillbringade jag i Personallokalerna och vid tvåtiden gick jag ut till spår 5b för att ta emot ankommande tåg från Stockholm. Med hjälp av ombordaren växlade vi oss ut till bangården, där jag fick göra rundgång i lugn och ro. När nästa ombordare kommit gjorde vi bromsprov och fick efter ett tag växla oss ut för att stå och vänta på att vårt avgångsspår skulle bli ledigt. Fjärren hade dock problem under eftermiddagen med sina datorer vilket orsakade så kallad ”stillbild” det vill säga att tågklarerarna inte kan se var tågen befinner sig och inte heller styra signaler och växlar. Resultatet blir att all tågtrafik får stå stilla och vänta tills problemet löst sig.

Efter att tågen kunde skickas iväg så blev vårt spår ledigt och vi kunde få ombord våra resenärer och snart därefter var vi på väg från Hallsberg nio minuter sena. När vi till slut stannade i Stockholm hade vi kört in det mesta av förseningen men inte allt. Resenärerna som hade anslutningar till andra tåg skulle i alla fall hinna med dem och det var ju huvudsaken!

När allt var klart körde jag ut till Hagalund där jag inte behövde köra genom toatömningen eftersom tåget snart skulle ut igen och fick göra rundgång på spår 17. När bromsprovet var utfört var också mitt arbete slut för dagen och jag kunde ta bilen och åka hemåt i regnet.