Söndag

Väckning redan klockan 3.45 och en timme senare satt jag i bilen på väg mot Hagalund. Det hade regnat kraftigt under natten och det märktes på allt vatten på vägbanan. Framme i Hagalund kunde jag äta mina frukostmackor och ta ut dagens tågordrar och fordonslistor innan det var dags att gå ut till spår 31 där min X2:a stod. Nu hade det lyckligtvis nästan slutat regna så jag klarade att ta mig ut utan att bli dyngsur. Efter att ha kollat igenom klargörningsprotokollet, utfört bromsprov och okulärbesiktigat fordonet invändigt ringde jag Platskontrollen och meddelade att jag var klar att åka ner till Norra Bantorget.

Där blev det furnering och så kom ombordpersonalen i taxi. Strax efter åtta körde jag fram till spår 10 på Centralen och vid kvart över var det dags att sätta fart mot Göteborg med ungefär 250 passagerare ombord. Ganska snart efter avgång kom ett larm att korglutningen inte fungerade. Korglutning är ett komfortsystem som gör det behagligare för passagerarna när man kör fort i kurviga partier efter banan genom att vagnskorgarna lutar inåt i kurvorna. Det har alltså inget med säkerheten att göra – tåget kommer inte att spåra ur om man kör fort utan korglutning, men det blir inte särskilt behagligt att åka i vagnarna. Vid uppehållet i Södertälje fick jag göra en återstart av X2:an för att få igång korglutningen igen och det lyckades. Vi hade även uppehåll i Katrineholm, Skövde och Herrljunga. När vi lämnat Herrljunga och var 9 minuter sena ringde jag fjärren för att höra om det skulle komma ut något pendeltåg före oss i Alingsås, men fick beskedet att det var bara att köra på. Det går inte så många pendlar en söndagsförmiddag 🙂

Vid Floda blev jag uppringd av fjärren igen som meddelade att en pendel fått fordonsfel vid Jonsered och blockerade ena spåret samtidigt som det var flera tåg på väg i andra riktningen. Vi skulle få stanna i Lerum och avvakta. När jag till slut rullade in på spår 3 på Göteborg Central var det 28 minuter efter tidtabell. Jag blev direkt avbytt och kunde gå för att ta min halvtimmes rast som är minimum vad man måste ha efter 5 timmars arbete.

När 30 minuter gått var det hög tid att gå ut till spår 4 där en multipelkopplad X2:a (alltså två stycken ihopkopplade X2:or) stod och som jag skulle köra tillbaka till Stockholm. Över 500 resenärer var bokade på denna avgång. Vi kom iväg i rätt tid och hade uppehåll på samma ställen som på nervägen. Till Töreboda lyckades jag hålla tidtabellen, men där fick vi vänta in två mötande tåg som var på väg genom arbetsområdet där man byter kontaktledning på det ena spåret. När vi fick åka igen var vi 14 minuter sena och detta höll i sig ända tills jag bromsade in på spår 17 på Stockholm C. Där väntade mitt avbyte och sen återstod bara att ta pendeln ut till Ulriksdal för att komma till bilen. En kurskompis från lokförarutbildningen i Huddinge körde pendeltåget och vi hann prata några minuter om våra respektive jobb.

Nu är det ledigt i morgon 🙂