Torsdag

Sista arbetsdagen den här veckan var ett praktikpass med X40 – alltså dubbeldäckare. Detta med anledning av att jag ska börja X40-fordonsutbildning på tisdag i nästa vecka. Redan halv sju på Stockholm C började passet vilket innebar att jag åkte hemifrån vid femtiden. Träffade instruktören som jag skulle ha för dagen i personallokalerna och tillsammans gick vi ner till spår 17 för att ta emot två multipelkopplade X40:or som ankom från Eskilstuna. Efter att ha pratat med föraren gick vi till den bakre enheten och kopplade isär fordonen. Den främre skulle ut till Hagalund och vi skulle ha den bakre till Eskilstuna igen, men först skulle vi vända i Karlberg för att kunna komma till rätt avgångsspår och dessutom inte stå så mycket i vägen innan det var dags att åka i väg.

Resan till Eskilstuna gick utan problem. Eskilstunatågen stannar i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs på vägen. Väl framme på Eskilstuna C var det bara att byta ände och efter ungefär 10 minuters väntan var det dags för returen. Efter att alla resenärer lämnat tågsättet på Stockholm C körde vi ut till Hagalund och efter att ha passerat toatömningen ställde vi fordonet på spår 33 och sedan kunde vi gå till personallokalerna för att ta ett par timmars lunchrast innan det var dags för nästa del.

Efter att ha ätit våra lunchlådor och druckit kaffe samt tagit det lugnt ett tag gick vi ut till spår 19 där en X40 som vi skulle ha stod parkerad. Vi började klargöra fordonet och när det var klart kom ytterligare en X40 in på samma spår och dessa kopplade vi ihop. Vi skulle ha en tvåvagnars- och en trevagnarsenhet på nästa tur. När allt var kontrollerat och klart körde vi ner till Centralen igen och vid kvart i tre fick vi avgång och kunde köra ett varv till på Eskilstuna. Allt gick bra även denna gång och väl tillbaka i Stockholm hoppade en förare från Eskilstuna in i bakersta hytten. När ombordarna synat tåget stängde de dörrarna och så kunde vi köra till vändspåren i Karlberg. Där avaktiverade vi vår hytt och då kunde föraren i bakersta hytten aktivera och köra tillbaka till Centralen och spår 10 varifrån tåget skulle avgå. När han öppnade dörrarna för att släppa på resenärerna passade vi på att lämna tåget och därmed var dagens arbete över och jag kunde gå till pendeln för att ta mig till Hagalund där bilen stod parkerad. Nu är det tre dagars ledighet innan jag ska jobba igen.