Måndag

Tidig start på veckan så jag bokade rum för tidig tjänst och åkte till Hagalund igår kväll efter att ha kollat ungefär en timme på F1-sändningen från Kanada.

Klockan 3.45 var det väckning och efter att ha gjort mig i ordning och ätit mina frukostmackor så började passet klockan 5. Idag skulle jag klargöra en X2:a för första gången själv, så jag gick ut till spår 12 i Nya vagnhallen nästan direkt för att få lite extra tid. Blev klar i tid och hann ringa in några småfel jag hittat innan det var dags att dra iväg ner till Norra Bantorget för att få furnering och få på ombordpersonalen. När allt var klart ombord rullade jag fram till spår 10 för att hämta upp passagerarna. Vid kvart över sju blev det avgång och jag satte fart mot Göteborg. Efter att ha stannat i Flemingsberg och Katrineholm kom vi till Hallsberg, där jag planenligt blev avbytt och gick till personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Vid elvatiden gick jag tillbaka till stationen och spår 4 för att lösa av föraren på ett loktåg som ankommit för ungefär en halvtimme sedan. Jag skulle sitta i loket i nästan 45 minuter innan det var dags för att åka iväg och det blev några minuter till eftersom tåget från Oslo som inte stannar så ofta fick åka före. Annars skulle mitt tåg ha stoppat upp det hela tiden eftersom mitt tåg har flera stopp på vägen mot Stockholm – Vingåker, Katrineholm, Flen, Gnesta, Södertälje och Flemingsberg. Det var lite ovant att köra Rc-lok igen – det var ett tag sedan, men jag kom snart in i handhavandet igen – svårast är att stanna mjukt, utan knyck på slutet, men det gick ändå ganska bra tycker jag.

När ombordaren kollat att tåget var tomt på Centralstationen, fortsatte jag ut till Hagalund, där det som vanligt blev toatömning och rundgång med loket och när allt det var klart var det bara att gå till parkeringen för att åka hem.

I morgon drar alltså X40-utbildningen (dubbeldäckare) igång. Mycket utbildning blir det …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.