Började samma tid i dag som i fredags, så det var väckning 4.30 och strax före halv sex satt jag i bilen. På åkstationen i Hagalund skrev jag ut dagens tågordrar och hann med en kopp kaffe samt ett par smörgåsar innan jag gick till pendeln för att åka ner till Centralen.
Även idag skulle vi ha varit två elever och en handledare, men min kollega var sjuk så jag blev ensam elev. Första uppdraget var att ta hand om den bakre enheten på ett multipelkopplat X40-tåg (dubbeldäckare), när det anländer till Stockholm från Sandviken. Det går alltså som ett tåg på sträckan Sandviken-Gävle-Stockholm och där delas det och den främre enheten fortsätter till Norrköping-Linköping via Katrineholm, medan den bakre också går till Norrköping-Linköping men via Nyköping. Tåget norrifrån var dock dryga 15 minuter sent till följd av ett växelfel mellan Knivsta och Arlanda. Det gjorde att vi blev sena iväg från Stockholm och det gick inte att köra in mycket under vägen, eftersom vi fick extra tågmöten på Nyköpingsbanan, som är enkelspårig.
Framme i Linköping ställde vi upp fordonet på spår 26 och gick sedan tillbaka till stationen för att åka pass till Norrköping. Där hade vi drygt tre timmars rast med dagrum på ett hotell och jag åt min matlåda och tog det lugnt och tittade på TV.
Efter rasten skulle vi köra ett loktåg tillbaka till Stockholm. För att jag skulle få lite extra träning tog vi hand om rundgången av loket när tåget ankom till Norrköping vid 15.30-tiden och när det var klart inväntade vi avgångstiden som var strax efter halv fem. Resan tillbaka gick smärtfritt och vi rullade in på Stockholm C en minut före tidtabellen och där fick vi också avbyte direkt. Jag åkte pendeln till Hagalund och tog sedan bilen hemåt.