Fredag

Äntligen! Dags att köra tåg igen 🙂

Jag och min handledare cyklade ner till Västerås Central vid 13.30-tiden. Väl därnere tog jag ut våra tågordrar på papper och efter en snabb kopp kaffe var det dags att gå ut till tåget som vi skulle åka pass med till Stockholm. Väl framme stannade vi till för att köpa mat som vi tog med oss upp till personallokalerna. När maten var uppäten och rasten var slut gick vi ner till spår 17a, dit tåget, som vi skulle ta över, ankom från Linköping.

Efter att ha installerat oss i förarhytten och kollat förarövervakningen (”dödmansgreppet”) samt gjort bromsprov, var det några minuter till avgång. Tåget bestod av två X40-enheter med totalt 5 vagnar. Vi körde norrut och passerade Arlanda, Uppsala, Tierp och ankom så småningom Gävle i dimma och duggregn. Där kopplade vi isär fordonen, för att det bakre med 3 vagnar skulle kunna köra tillbaka ner mot Stockholm, medan vi fortsatte med främsta enheten (2 vagnar) till Sandviken.

När alla passagerare lämnat tåget i Sandviken, bytte vi ände för att köra som tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka till depån i Gävle. När vi kom fram till infartssignalen i Gävle lyste den ilsket rött och vi tänkte först att det säkert berodde på att det var fullt inne på Gävle Central. Efter några minuter, precis när jag skulle ringa till tågklareraren för att kolla vad orsaken var, fick vi SMS om att det var stopp för all tågtrafik vid Gävle på grund av obehöriga personer i spåret och att polisen var utkallad för att kontrollera saken. Vi blev stående där över 30 minuter …

Infartssignal Gävle
Infartssignal Gävle

Till slut fick vi körtillstånd (=grönt) och kunde rulla iväg. Vi körde in till depån och lämnade över fordonet till väntande depåpersonal. Därefter åkte vi taxi till hotellet, checkade in och sen var det dags att lägga sig i sängen och kolla på TV tills ögonlocken föll ner 🙂